Γράφει:

Μάθε παιδί μου… Grammata

Ψέματα και αλήθειες για την δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση

Η έκρηξη της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια μπορεί κάλλιστα να συνδεθεί με μιαν αντίστοιχη ανάπτυξη των ιδιωτικών σχολείων στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Οι απαιτήσεις είναι αυξημένες σε μια κοινωνία που επενδύει στη γνώση συνδέοντάς τη συχνά με την κοινωνική υπεροχή.

Τι λένε οι αριθμοί

Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, πέραν του 15% των μαθητών μέσης εκπαίδευσης φοιτά σε ιδιωτικά σχολεία. Ποσοστό καθόλου ευκαταφρόνητο, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι αυξήθηκε κατά 3% από το 2003, ενώ ταυτόχρονα υπήρξε αντίστοιχη μείωση στα δημόσια σχολεία. Ιδιωτικά σχολεία δημιουργούνται, αναπτύσσονται και είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε όλα τα μήκη και πλάτη της Κύπρου.

Και στη δημοτική εκπαίδευση, αν και το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν φτάνει μόλις στο 6, 86% του συνόλου, η τάση δεν παύει να είναι αυξητική. Η τάση του παρόντος μπορεί να είναι η πλειοψηφία του μέλλοντος, σύμφωνα με μιαν αρχή που ασπάζονται οι στατιστικολόγοι.

Η επιλογή της ελίτ;

Η φοίτηση σε ιδιωτικά σχολεία ήταν ανέκαθεν συνδεδεμένη με ένα καθεστώς κοινωνικής υπεροχής. Το κόστος της φοίτησης (4,500 με 5, 500 χιλιάδες ευρώ ετησίως) αλλά και οι προσδοκίες που αναπτύσσονται σε ένα σύστημα, «πληρώνω άρα έχω περισσότερα δικαιώματα», δημιουργούν την εντύπωση ότι οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων είναι προνομιούχοι.

Από την άλλη, ολοένα και μεγαλύτερη μερίδα της μέσης εισοδηματικά τάξης επιλέγει την ιδιωτική εκπαίδευση. Πρόκειται απλά για την επιλογή μιας ανερχόμενης κοινωνικής τάξης;

Το δημόσιο σχολείο απέτυχε να ενσωματώσει ικανοποιητικά τις διαφορετικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών που φοιτούν μαζικά στα δημόσια σχολεία, όπως προέκυψε από συζήτησή μας με τον Α’ λειτουργό εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Σάββα Παύλου. Η μαζική παιδεία γεννά φόβους σε αντίθεση με τον πολυδιαφημιζόμενο ανθρωποκεντρισμό των ιδιωτικών σχολείων. Σε αυτά τα πλαίσια η μαζική φοίτηση παιδιών μεταναστών στα δημόσια σχολεία γεννά αμφιβολίες σε αρκετούς γονείς για το επίπεδο της εκπαίδευσης. Υπάρχει η αίσθηση ότι ο πήχης μπαίνει χαμηλότερα λόγω των δυσκολιών προσαρμογής των παιδιών αυτών στη γλώσσα και το νέο περιβάλλον, ανεξάρτητα αν τα αποτελέσματα συχνά καταδεικνύουν ότι παιδιά μεταναστών πετυχαίνουν καλύτερα αποτελέσματα.

Η αλήθεια για το επίπεδο σπουδών

Οι περισσότεροι γονείς που επιλέγουν την ιδιωτική εκπαίδευση προβάλλουν ως επιχείρημα το επίπεδο σπουδών και την καλύτερη προετοιμασία για τα ξένα και ιδιαίτερα τα αγγλόφωνα πανεπιστήμια. Όπως μας ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων Γιώργος Κρητικός, ακόμα κι αν οι μαθητές δεν επιλέξουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα ιδιωτικά σχολεία προετοιμάζουν καλύτερα το μαθητή για την αγορά εργασίας αφού είναι περισσότερο προσαρμοσμένα με τις ανάγκες της.

Η αποφυγή των φροντιστηρίων είναι ακόμα ένα επιχείρημα υπέρ των ιδιωτικών σχολείων, που ωστόσο δεν φαίνεται να ισχύει πάντα. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Ιδιωτικών Φροντιστηρίων δείχνουν ότι ο αριθμός των μαθητών ιδιωτικών σχολείων που πάει σε φροντιστήρια δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος.

Όσο για το επίπεδο των καθηγητών, ο Σύνδεσμος ιδιωτικών σχολείων υποστηρίζει ότι οι έλεγχοι των καθηγητών και της διδακτέας ύλης, που γίνεται από τους ακαδημαϊκούς διευθυντές των ιδιωτικών σχολείων, είναι συχνοί και συνήθως περισσότεροι από τους ελέγχους που ενδεχομένως γίνονται από τους επιθεωρητές της μέσης εκπαίδευσης.

Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν τους μαθητές ύστερα από εξετάσεις, γεγονός που θεωρείται ότι ανεβάζει ψηλά το επίπεδο γνώσεων που παρέχεται. Ωστόσο το επιχείρημα αυτό ισχύει μόνο για ορισμένα ιδιωτικά σχολεία. Υπήρχαν δε και περιπτώσεις μαθητών οι οποίοι ενώ απέτυχαν σε δημόσια σχολεία, κατέφυγαν σε ιδιωτικά για να λάβουν το απολυτήριό τους κι’ έγιναν δεκτοί, πληρώνοντας απλώς τα απαιτούμενα δίδακτρα.

Η νομοθεσία και οι κανονισμοί λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων κρίθηκαν πρόσφατα ως ανεπαρκείς από αρμόδιο λειτουργό του Υπουργείου Παιδείας, ο οποίος πρότεινε τη λήψη διορθωτικών μέτρων. Ο έλεγχος του επιπέδου σπουδών της ιδιωτικής εκπαίδευσης γίνεται αυτή τη στιγμή από επιθεωρητές του Υπουργείου Παιδείας πολύ πιο αραιά απ’ ό,τι στα δημόσια σχολεία. Συνήθως δε ο ρόλος των επιθεωρητών είναι συμβουλευτικός. Δεν γίνονται δηλαδή αξιολογήσεις αντίστοιχες μ’ αυτές που γίνονται στα δημόσια σχολεία.

Από την άλλη, τα δημόσια σχολεία, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την αυξημένη τάση των Κυπρίων για σπουδές στο εξωτερικό, προετοιμάζουν κυρίως για την εισδοχή στα ελληνικά και κυπριακά Πανεπιστήμια. Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης εκπαίδευσης, Νίκος Βιτσαΐδης, μας μίλησε για εξετάσεις ιδιαίτερα ανταγωνιστικές οι οποίες σπρώχνουν σε μεγάλο βαθμό τους μαθητές στην παραπαιδεία. Ένα από τα ζητήματα που προβάλλεται επίσης από τους οργανωμένους γονείς είναι η πιο αξιοκρατική πρόσληψη και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αυτή τη στιγμή το μοναδικό κριτήριο για πρόσληψη ενός καθηγητή είναι ο χρόνος κατάθεσης του πτυχίου, ενώ στις αξιολογήσεις οι περισσότεροι καθηγητές εμφανίζονται περίπου ως άριστοι. Και η αρχαιότητα στις προαγωγές που ισχύει σήμερα στους καθηγητές κρίνεται από πολλούς ως παράγοντας που οδηγεί στην παράλυση της δημόσιας παιδείας. Οι διευθυντές των σχολείων διορίζονται συνήθως στη θέση σε μεγάλη ηλικία λίγο πριν από την αφυπηρέτησή τους. Όπως προέκυψε και από συζήτηση με τον Α’ λειτουργό εκπαίδευσης Σάββα Παύλου, κάτι τέτοιο δεν αφήνει περιθώρια στους διευθυντές να προχωρήσουν σε καινοτομίες και σε ουσιαστικές παρεμβάσεις.

συνήθως στη θέση σε μεγάλη ηλικία λίγο πριν από την αφυπηρέτησή τους. Όπως προέκυψε και από συζήτηση με τον Α’ λειτουργό εκπαίδευσης Σάββα Παύλου, κάτι τέτοιο δεν αφήνει περιθώρια στους διευθυντές να προχωρήσουν σε καινοτομίες και σε ουσιαστικές παρεμβάσεις.

Η απειθαρχία, η παραβατικότητα και άλλα παρατράγουδα

Δεν είναι λίγοι οι γονείς που επιλέγουν σήμερα την ιδιωτική εκπαίδευση, θεωρώντας ότι διασφαλίζει ένα πιο πειθαρχημένο περιβάλλον στα παιδιά τους. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολειών μας αναφέρει χαρακτηριστικά το ζήτημα της στολής, των πιο αυστηρών εσωτερικών κανονισμών αλλά και μια γενικότερη κουλτούρα που δημιουργείται στα ιδιωτικά σχολεία, από το πρώτο κιόλας έτος φοίτησης.

Είναι αλήθεια ότι το δημόσιο σχολείο δέχεται δυσανάλογα μεγαλύτερη κριτική για κρούσματα απειθαρχίας. Πολλές φορές βρίσκεται στο στόχαστρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, όσον αφορά κρούσματα παραβατικότητας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς μαθητών. Είναι φυσιολογικό, μας λέει ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων, να υπάρχουν περισσότερα κρούσματα απειθαρχίας σε 50 χιλιάδες μαθητές παρά σε έναν πολύ μικρότερο αριθμό μαθητών που φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία. Σε ένα ιδιωτικό σχολείο ο μαθητής αν παρατυπήσει μπορεί να διωχθεί, όμως τα δημόσια σχολεία είναι υποχρεωμένα να δεχτούν ένα μαθητή με προβληματική συμπεριφορά, τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των δεκαέξι που είναι η υποχρεωτική εκπαίδευση. Ωστόσο, κρούσματα απειθαρχίας εμφανίζονται και στα ιδιωτικά σχολεία.

Ο μακρύς κατάλογος της ιδιωτικής εκπαίδευσης:

17 ιδιωτικά σχολεία αριθμεί η Λευκωσία:

1.The American Academy Nicosia

2.The Grammar School Nicosia

3.Κέντρο Επαγγελματικών Σπουδών Κ.Ε.Σ.

4.Κέντρο Τεχνικής και Εμπορικής Εκπαιδεύσεως (Κ.Τ.Ε.Ε.)

5.Pascal English School Λευκωσίας

6.Τέρρα Σάντα

7.The Falcon School, Nicosia

8.Zahf Al Ahdar (Λιβανέζικο Σχολείο)

9.The American International School in Cyprus

10.Κέντρο Ανωτέρων Σπουδών Αμμοχώστου Κ.Α.Σ.Α.

11.The American International School in Cyprus

12.Ευρωπαϊκή Ελληνική Σχολή Φίλιπς

13.Ecole Francaise Arthur Rimbaud (Γαλλικό Σχολείο)

14.Ελληνική Σχολή ΠΑΣΚΑΛ Λευκωσίας

15.Ελληνική Σχολή Φόρουμ

16.Ελληνική Σχολή «Το Ολύμπιον»

17.Private School T.J.S Senior School (Γυμνασιακός Κύκλος)

13 σχολεία ιδιωτικά σχολεία βρίσκονται στη Λεμεσό:

1.Foley’s Grammar School

2.The Logos School of English

3.The Grammar School Limassol

4. St. Mary’s School

5.The American Academy Limassol

6.The Heritage School

7.Lebaneese Green Hill School

8.The Pupils of Pythagoras (ρωσόφωνο)

9.Ελληνικό Ιδιωτικό Σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης «Παλλάδιο»

10.Ιδιωτική Ελληνική Σχολή Αμερικανικής Ακαδημίας Λεμεσού

11.Ελληνική Σχολή Πασκάλ Λεμεσού

12.Pascal English School Λεμεσού

13.L.I.T.C Russian English Private School

1 ιδιωτικό σχολείο λειτουργεί στην Αμμόχωστο:

1. Xenion High School

3 ιδιωτικά σχολεία έχει η Λάρνακα:

1. The American Academy

2. Med. High

3. Pascal English School Λάρνακας

1 ιδιωτικό σχολείο έχει η Πάφος:

1. The International School of Paphos

2 Comments

  1. μαρία
    30 Σεπτεμβρίου 2008 12:36

    δυστυχώς η παιδεία στη Κύπρο υστερεί διότι εάν πάρουμε το αναλυτικό πρόγραμμα και δούμε από πότε έχει ξεκινήσει τότε ίσως καταλάβουν μερικοί οι οποίοι θεωρούν τους εαυτούς ότι πρωτοπορούν στην εκπαίδευση ότι ίσως να ήρθε επιτέλους η ώρα να γίνουν ριζικές αλλαγές. Αν δεν κάνω λάθος το αναλυτικό πρόγραμμα είναι από το 1984. σήμερα έχουμε 2008 και όπως είναι αυτονόητο ο κόσμος, οι συνήθειες και γενικά ο τρόπος ζωής είναι διαφορετικός. Τα ιδιωτικά σχολεία έχουν το προνόμιο να διδάσκουν αυτά που θέλουν και ζητούν οι μαθητές (μακριά από τη ρατσιστική δομή του αναλυτικού) παρέχοντας ταυτόχρονα και την ασφάλεια στο σχολείο που απαιτεί ο κάθε γονέας. ψάχνοντας λοιπόν στις ανεπτυγμένες χώρες, που πιστεύω ότι είναι και η Κύπρος, έχουν εκσυγχρονιστεί και προσαρμόστηκαν γεγονότα του παρόντος με φόντο το μέλλον. Άποψη δική μου είναι να ασχοληθούν μια φορά άτομα που πραγματικά σχετίζονται με τη παιδεία.

  2. Constantina
    20 Φεβρουαρίου 2009 22:12

    Τα λογια σας σωστα και σοφα.Ναι, τα ιδιωτικα σχολεια προετοιμαζουν καλυτερα τους μαθητες για την ανωτερη και ανωτατη εκπαιδευση τους και γενικα τους εφοδιαζει και τους προετοιμαζει για την μετασχολικη τους ζωη.Δυο σημαντικα θεματα με προβληματιζουν πραγματικα με το τιτλο «ιδιωτικη παιδεια»:1. Τα σημερινα ιδιωτικα σχολεια σημερα προβαλουν την οικονομικη και κοινωνικη ταξη των μαθητων και ειναι ενας ευκολος τροπος για να αναδειχθεις;Τελικα ειναι ο χωρος,οπου εισχωρουν και απολυονται τα κακομαθημενα πλουσιοπαιδα;2.Το γεγονος οτι τα ιδιωτικα σχολεια προετοιμαζουν τους μαθητες τους για εισχωρηση σε διεθνη και ευρωπαικα πανεπιστημια,το γεγονος αυτο δεν γεννα το αισθημα της ξενομανιας;Αυτο το γεγονος δεν προβληματιζει τους αρμοδιους που δεν γινεται προωθηση των κυπριακων δημοσιων και ιδιωτικων πανεπιστημιων;Τα ΜΜΕ καιροφυλακτουν γυρω απο τα δημοσια σχολεια μολις συμβει κατι να το αντιληφθουν αμεσα, να το μεγιστοποιησουν και να το προβαλουν.Αφου εμεις,σαν κρατος δεν προωθουμε και δεν αναπτυσσουμε την παιδεια μας,αντιθετως αποωθουμε καποιους γονεις.Ποτε δεν εχω αμφισβητησει για την πνευματικη καλλιεργεια των ιδιωτικων σχολειων και για την ψηλου εκπαιδευση που προσφερουν.Εχω αντιληφθει το ψηλο επιπεδο μορφωσης σε συγκριση με τη δημοσια εκπαιδευση.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>