Γράφει:

WOW: περισσότερο από ένα επιφώνημα

της Θέας Κακούλλη

Ο κόσμος της φαντασίας πλάθει καθημερινά ξεχωριστά σύμπαντα, λογοτεχνικά, κινηματογραφικά ή και άλλης μορφής. Τα περισσότερα από αυτά περνούν απαρατήρητα και λησμονούνται προτού ακόμα καθιερωθούν. Υπάρχουν, όμως, μερικά μετρημένα στα δάκτυλα σύμπαντα, που κατορθώνουν να γίνουν τμήμα της κουλτούρας και να σημαδέψουν ανεξίτηλα την εποχή τους.

Το παιχνίδι World of Warcraft (WOW) έχει κατορθώσει να δημιουργήσει ένα σύμπαν το οποίο στους παίκτες του είναι συχνά γνωστότερο και από την καθημερινή τους πραγματικότητα. Περίπου δέκα εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως συμμετέχουν καθημερινά μέσω του διαδικτύου σε μια ατέρμονη περιπέτεια που διαδραματίζεται στον φανταστικό κόσμο του Azeroth, ένα κόσμο στον οποίο στοιχεία από διαφορετικούς πολιτισμούς και εποχές συμπλέκονται, δημιουργώντας ένα καινούριο πολιτιστικό πρότυπο.

Αν η επιτυχία μιας δημιουργικής πνοής στηρίζεται στο πόσο κατορθώνει να αναπαράγει τις δομές του υπαρκτού κόσμου μέσα από μια καινούρια αντίληψη της κοινωνικής πραγματικότητας που μέχρι πρότινος δεν είχε καταστεί αντιληπτή, τότε αυτό εξηγεί γιατί τόσα εκατομμύρια άνθρωποι έχουν καταστήσει το WOW ως τμήμα της καθημερινότητάς τους. Βασισμένο στην αριστοτέλεια συλλογιστική περί κοινωνικότητας ως προϋπόθεσης της ανθρώπινης ύπαρξης, το παιχνίδι αυτό στηρίζεται στην ανάγκη κάθε παίκτη να επιλέξει μια κοινωνία στην οποία να ανήκει. Κανένας παίκτης δεν μπορεί να αγωνιστεί από μόνος του σε υψηλό επίπεδο, χωρίς να συνεργαστεί με άλλους και να λειτουργήσει ως ομάδα.

Η επιλογή αυτή καθορίζει και τις δυνατότητες εκάστου να επιτύχει μέσα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό κόσμο, στον οποίο ο καθένας δημιουργεί μια φήμη. Όπως σε μια καπιταλιστική κοινωνία, έτσι και στον κόσμο του WOW, οι παίκτες ανταμείβονται ανάλογα με την συνεισφορά τους στην ομάδα. Αν ένας παίκτης δεν αποδώσει ικανοποιητικά, τότε αυτός θα αποκτήσει κακή φήμη στην κοινότητα του διαδικτυακού αυτού παιχνιδιού και αυτό θα έχει συνέπειες στη δυνατότητά του να συμμετάσχει σε άλλες ομάδες. Αν αντίθετα αυτός αποκτήσει καλή φήμη ως επιτυχημένος παίκτης, τότε γίνεται περιζήτητος.

Το WOW συνιστά επομένως αντανάκλαση της κοινωνικής πραγματικότητας, ακόμα και στις σκληρές εκφάνσεις του καπιταλιστικού συστήματος παραγωγής, χωρίς να υπάρχει οπουδήποτε κράτος πρόνοιας που να μπορεί να προστατεύσει τους κοινωνικά ανεπαρκείς, δηλαδή τους μη αποδοτικούς παίκτες. Αντίθετα όμως με την πραγματική ζωή, ο παίκτης μπορεί εδώ να κρύψει τα προβλήματα και τις ελλείψεις της κοινωνικής του προσωπικότητας, πίσω από την τέχνη του στο παιχνίδι. Ο κάθε παίκτης επιλέγει επομένως ένα χαρακτήρα για να συμμετάσχει στο παιχνίδι, ένα χαρακτήρα που σύμφωνα με κοινωνικές έρευνες αντικατοπτρίζει συχνά τις κρυφές επιθυμίες εκάστου.

Με τον τρόπο αυτό το WOW, πέραν από ένα εξαιρετικά επιτυχημένο φανταστικό σύμπαν, ανάλογο με αυτό του Lord of the Rings, είναι πολύ περισσότερο μια νέα αναδιανομή της κοινωνικής πραγματικότητας μέσα σε ένα παιχνίδι που σε αντίθεση με ένα μυθιστόρημα, δεν έχει προδιαγεγραμμένο τέλος και στο οποίο η συμμετοχή κάθε παίκτη καθορίζει την εξέλιξη της πλοκής. Ο παίκτης είναι καθοριστικός παράγοντας της εξέλιξης, αλλά όπως και στην πραγματική ζωή, είναι η κοινωνία μέσα στην οποία ο παίκτης ζει, και η δυνατότητά του να δέσει αρμονικά με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, αυτή που θα καθορίσει τα όρια της επιτυχίας. Η ικανότητα ενός παίκτη να σκοτώνει ή να προστατεύει τους άλλους, σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια, δεν συνιστά επαρκή προϋπόθεση για την επιτυχία. Ο παίκτης απαιτείται να επιδείξει εξυπνάδα, κοινωνικότητα και προσαρμοστικότητα στις καινούργιες προκλήσεις.

Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε στο διαδίκτυο ‘May the light of Elune shine on your path’.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>