Γράφει:

Πραγματικότητα και προοπτικές

του Πέτρου Μάρκου

Η διάφορα που υπάρχει μεταξύ τις τιμής πώλησης του παραγωγού από την λιανική πώλησης, δυστυχώς δεν είναι μονό κυπριακό φαινόμενο αλλά ευρωπαϊκό. Διαφορές έρευνες που έχουν γίνει δείχνουν ότι αυτή η διάφορα μπορεί και να φτάσει μέχρι και 300%. Ο λόγος ύπαρξης αυτής της διαφοράς είναι στο υφιστάμενο σύστημα εμπορίας, βάσει του οποίου ο παραγωγός πωλεί τα προϊόντα που παράγει σε μεσάζοντες και αυτοί τα μεταπωλούν στις υπεραγορές. Με το υφιστάμενο σύστημα ο παραγωγός κερδίζει πολύ λίγα και ο καταναλωτής αγοράζει πολύ ακριβά, με τον μεσάζοντα να κερδίζει τα περισσότερα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, εντοπίζοντας το υπάρχον πρόβλημα, προχώρησε στην παραχώρηση οικονομικών κίνητρων για δημιουργία ομάδων παραγωγών που θα έχουν ως στόχο την εμπορία των προϊόντος χωρίς μεσάζοντες. Μέχρι στιγμής το πρόγραμμα αυτό έχει εφαρμοστεί και στην Κύπρο με πολύ καλά αποτελέσματα, αλλά δυστυχώς η πλειοψηφία των γεωργών και των κτηνοτρόφων συνεχίζουν να λειτουργούν με το παλιό σύστημα. Ένας βασικός λόγος που δεν κατάφεραν να επεκταθούν οι Ομάδες Παραγώγων οφείλεται στον σκληρό και αθέμιτο ανταγωνισμό που είχαν δεχτεί από τους μεσάζοντες, οι οποίοι πωλούν προϊόντα κάτω του κόστους. Ένα άλλος βασικός λόγος οφείλεται στην κακή οργάνωση και διαχείριση των ομάδων παραγώγων.
Το κράτος σε μια ελεύθερη αγορά δεν μπορεί να παρέμβει θέτοντας όρια διατίμησης, αλλά είναι υποχρεωμένο να προάγει τον υγιή ανταγωνισμό. Σημαντικό ρολό σε αυτό έχει να επιτελέσει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία είναι πλέον επαρκώς στελεχωμένη και οφείλει να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία, ασκώντας αυστηρό έλεγχο. Η ύπαρξη καρτέλ στην αγορά, όπως για παράδειγμα σε ό,τι αφορά το γάλα, δεν επιδέχεται αμφιβολίας, και κατά συνέπεια υπάρχει υποχρέωση για διερεύνηση της κάθε περίπτωσης και για επιβολή προστίμου. Ένα άλλο μετρό, το οποίο έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση και που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Κύπρο, είναι η αναγραφή ενδεικτικής τιμής σε κάποια αγαθά, καθώς επίσης και ο καθορισμός τιμής σε προϊόντα πρώτης ανάγκης σε γήπεδα, αεροδρόμια και σχολικά κιλικία.

Ο Πέτρος Μάρκου είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Καταναλωτών

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>