Γράφει:

Σε ποιον ανήκουν τα προσωπικά μας δεδομένα;

Όλο και περισσότερα άτομα συμμετέχουν πλέον στις κοινότητες του Facebook, MySpace (Microsoft), hi5, Orkut (Google) και LinkedIn. Εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο καταγράφουν πληροφορίες γύρω από τις ζωές τους, οι οποίες αποθηκεύονται στους υπολογιστές διαφόρων εταιριών. Ένα είδος πληροφορίας που αποθηκεύεται, προέρχεται από δημιουργία του χρήστη, όπως φωτογραφίες, κείμενα και άλλα. Από την άλλη όμως βρίσκονται οι αόριστες πληροφορίες, όπως για το που κατοικούν, εάν έχουν δεσμό ή αν χώρισαν πρόσφατα, ποιες ταινίες είδαν και ποιες τους άρεσαν, με ποιους είναι φίλοι και γνωστοί, τι αρέσει σε κάποιους φίλους που μπορεί να αρέσει σε άλλους της παρέας. Αυτού του είδους πληροφορίες είναι και οι πιο σημαντικές για τις εταιρίες κοινωνικών δικτύων.

Η κόντρα που προέκυψε μεταξύ Google και Facebook, με τη δεύτερη εταιρία να απαγορεύει στη πρώτη να έχει πρόσβαση σε μερικά δεδομένα των χρηστών της, φανερώνει το πόσο πολύτιμη είναι η προστασία της πληροφορίας για τις εταιρίες. Είναι προφανές πως η Facebook δεν ενδιαφέρεται τόσο για τη προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών της, μάλιστα πριν από λίγους μήνες είχε προβεί σε δημόσια απολογία για παραβίασή τους. Αντίθετα, ενδιαφέρεται για τη διαφύλαξη των «πολύτιμων» δεδομένων που θα της εξασφαλίσουν τη δυνατότητα μεγιστοποίησης του κέρδους από τη προβολή εξαιρετικά στοχευόμενων διαφημίσεων. Η Google από την άλλη, αν και ήδη διαφημίζει σε μεγάλο μέρος του διαδικτύου, κινείται για το επόμενο βήμα, στο οποίο η προβαλλόμενη διαφήμιση να είναι σχετική όχι μόνο με τη σελίδα που βλέπει ο χρήστης, αλλά με τις προτιμήσεις του ίδιου και των φίλων του.

Τελικά το μοντέλο των κοινωνικών δικτύων δεν είναι εντελώς ξεκάθαρο, αν δηλαδή θα παραμείνουν κλειστές κοινότητες, ή αν θα εξαπλωθούν στο ευρύτερο διαδίκτυο, στη κινητή τηλεφωνία κλπ. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα όμως, είναι πως όλες οι εταιρίες σχεδιάζουν να επωφεληθούν τον όγκο πληροφοριών που έχουν καταγράψει, διεκδικώντας ένα κομμάτι από την πίτα της διαφήμισης.

Δημήτρης Ηλιάδης

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>