Γράφει:

Ένας χρόνος λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων

της Βαρβάρας Κοντού

Ενα ακαδημαϊκό έτος συμπληρώθηκε ήδη, από τη λειτουργία των πρώτων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Κύπρο: Του “Frederick University”, του “Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου” και του “Πανεπιστημίου Λευκωσίας”. Μέσα σε ένα χρόνο πολλά είναι αυτά που άλλαξαν. Όχι μόνο για τα ίδια τα εκπαιδευτήρια, αλλά και για την Κύπρο γενικότερα.

Ο τρόπος λειτουργίας των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων άλλαξε άρδην. Ο αριθμός των φοιτητών, Κυπρίων και ξένων, αυξήθηκε, ενώ αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Για τους Κύπριους μαθητές το γεγονός ότι εκτός από τα τρία δημόσια πανεπιστήμια υπάρχουν πια και τρία ιδιωτικά, τους δίνει τη δυνατότητα να κάνουν την επιλογή τους ανάμεσα σε πολλά προγράμματα σπουδών, αλλά και να σπουδάσουν χωρίς να χρειαστεί να “ξενιτευτούν”.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής Νίκος Τορναρίτης επισημαίνει, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό μας, ότι «η Κύπρος, τόσο με τα τρία δημόσια όσο και με τα τρία ιδιωτικά πανεπιστήμια, έθεσε τις βάσεις για την πληρέστερη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται», όπως εκτιμά, «για μια εξέλιξη που διευρύνει τις δυνατότητες των ακαδημαϊκών κοινοτήτων, συμπληρώνει το σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την ενεργητικότητα και το δυναμισμό του ιδιωτικού τομέα, με περισσότερες επιλογές και δυνατότητες. Η ακαδημαϊκή οικογένεια της Κύπρου, σε μια εποχή που οι προηγμένες κοινωνίες στηρίζονται στη γνώση, την εξειδίκευση, την έρευνα και την καινοτομία», σημειώνει ο κ. Τορναρίτης, «πατά σήμερα σε δύο πόδια, άρα μπορεί να τρέξει σε νέους ρυθμούς και να φέρει πραγματική προστιθέμενη αξία για το σύνολο της πατρίδας μας».

Αξιοσημείωτη είναι η εκτίμηση του κ. Τορναρίτη ότι «στο ζήτημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ως πολιτεία, διακριθήκαμε στην αναβλητικότητα: Πρώτα για τη δημιουργία του πρώτου δημοσίου πανεπιστημίου και μετά για τη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό», όπως υποστηρίζει, «αποστέρησε για δεκαετίες την πατρίδα μας από δημιουργικές δυνάμεις. Άλλες χώρες, τόνισε ο κύριος Τορναρίτης, διαθέτουν εμπειρίες και παράδοση αιώνων. Εμείς», είπε, «μετράμε μόλις 18 χρόνια για τα δημόσια και ένα χρόνο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αισθάνομαι τη μέγιστη ικανοποίηση γιατί ως πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, μαζί με τους υπόλοιπους συναδέλφους καταφέραμε να φέρουμε τις συζητήσεις σε ένα υψηλό επίπεδο ωριμότητας, βρήκαμε συγκλίσεις και συναινέσεις, ξεπεράσαμε χρόνιες αγκυλώσεις και συντεχνιακού τύπου αντιρρήσεις. Το έργο αυτό, της δημιουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων, υπήρξε για μένα κατεξοχήν πολιτικό, γιατί η πρόοδος προϋποθέτει πολιτικές αποφάσεις, συγχρονισμό με διεθνείς, ιδίως ευρωπαϊκές, πρακτικές, πλειοψηφίες – μειοψηφίες, ρήξεις αν χρειαστεί. Ευτυχώς στην Κύπρο, έστω και αργοπορημένα, θέσαμε πλώρη προς τα εμπρός».

Τα τρία αυτά εκπαιδευτήρια, προτού μετεξελιχθούν σε πανεπιστήμια, πέρασαν από διαδικασία αξιολόγησης, στην οποία συμμετείχαν δέκα ομάδες ειδικών επιστημόνων από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική. Κατά την αξιολόγηση εξετάστηκαν για την κτιριακή τους υποδομή και την επάρκειά τους σε εργαστήρια, για την οικονομική και διοικητική δομή τους, αλλά και το πρόγραμμα σπουδών που παρέχουν. Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εξακολουθούν να ελέγχονται από την Επιτροπή Αξιολόγησης Ιδιωτικών Πανεπιστημίων τόσο όσον αφορά στην εισαγωγή νέων προγραμμάτων σπουδών, όσο και στην λειτουργία υφιστάμενων προγραμμάτων και την ιδρυματική επάρκεια. Ο αριθμός των ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν αποκλείεται να αυξηθεί καθώς αρκετά άλλα κολέγια περιμένουν να περάσουν από τη διαδικασία αξιολόγησης και να μετατραπούν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια.

«Η αρχή υπήρξε γόνιμη και χρήσιμη για να υπάρξουν ολοκληρωμένα συμπεράσματα και να προχωρήσουμε», ανέφερε ο κύριος Τορναρίτης. Είπε μάλιστα ότι «τα τρία πρώτα ιδιωτικά πανεπιστήμια δίνουν μια πορεία πλεύσης και η αξιολόγησή τους στο χώρο της μάθησης προσφέρει σήμερα το μοντέλο για να συνεχίσουμε». Τόνισε ότι «πάντοτε πρέπει να έχουμε στο νου ότι το ζητούμενο είναι η ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ανώτατα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα».

Πώς αξιολογούν οι αρχές των πανεπιστημίων τη χρονιά που πέρασε

Ο Αντιπρύτανης του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστας Γουλιάμος, μας ανέφερε ότι τώρα υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από φοιτητές του εξωτερικού να ενταχθούν στην ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου. Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Μιχάλης Ατταλίδης, διαπίστωσε αυξημένο ενδιαφέρον για συνεργασία από πανεπιστήμια σε διάφορα μέρη του κόσμου, αλλά και προτάσεις για προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών. Ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Frederick Univesity, Μιχάλης Φρειδερίκος, ανέφερε ότι υπάρχει ενας μικρός αριθμός Κυπρίων φοιτητών που ήλθαν με μεταγραφή από ξένα πανεπιστήμια. Αυτό όπως υποστηρίζει, αποτελεί ένδειξη ενδιαφέροντος και προτίμησης. Αυτή τη στιγμή οι μισοί περίπου Κύπριοι νέοι φοιτούν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Ο κ. Ατταλίδης υποστηρίζει ότι «το ποσοστό των Κυπρίων που σπουδάζει στο εξωτερικό είναι ασυνήθιστα μεγάλο σε σύγκριση με άλλες χώρες. Τόσο τα πανεπιστήμια, όσο και το κράτος, θα πρέπει να προσφέρουν κίνητρα, ώστε μεγαλύτερος αριθμός Κυπρίων φοιτητών να σπουδάζει στον τόπο του». Ο κ. Γουλιάμος τονίζει ότι «όλο και περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί χρόνο με το χρόνο ότι αξία και αξιοπιστία στην ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται πλέον στον τόπο του και δεν χρειάζεται η μετανάστευση στο εξωτερικό». Ο κ. Φρειδερίκος δηλώνει ότι «το ενδιαφέρον από φοιτητές εξωτερικού είναι πολύ αυξημένο, όμως οι γραφειοκρατικές διαδικασίες της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι αποτρεπτικές για να κάνουν πράξη το ενδιαφέρον τους, αλλά και για να επενδύσει το Πανεπιστήμιο στην προσέλκυση φοιτητών από τρίτες χώρες».

Οι αρχές των τριών ιδιωτικών πανεπιστημίων πιστεύουν ότι θα πρέπει να συσταθεί, το συντομότερο, Εθνικός Φορέας Αξιολόγησης και Πιστοποίησης Ποιότητας, όπως λειτουργεί και σε άλλες χώρες, που θα αξιολογεί όχι μόνο τα ιδιωτικά, αλλά και τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου.

Δημόσιο ή ιδιωτικό πανεπιστήμιο;

Ο κάθε νέος κάνει την επιλογή με τα δικά του κριτήρια. Τα κριτήρια αυτά, ενδεχομένως να είναι κάποιοι κλάδοι σπουδών, το ωράριο λειτουργίας ή οι προσφερόμενες υποτροφίες. Πάντως, αν οι φοιτητές θα προτιμήσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου από αυτά του εξωτερικού, θα φανεί τα επόμενα χρόνια. Κριτήριο θα είναι η αποδοχή των αποφοίτων από την αγορά. Αυτή είναι που αποφασίζει και αυτή, συνεπώς, στέλνει το μήνυμα που θα καθορίσει και τις προτιμήσεις των υποψηφίων.

 

Δάσκαλοι και από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Με συνοπτικές διαδικασίες, η Βουλή ψήφισε τροποποιητικό νομοσχέδιο για τα σχέδια υπηρεσίας των δασκάλων και των νηπιαγωγών. Το νομοσχέδιο δίνει το δικαίωμα και στους αποφοίτους των ιδιωτικών πανεπιστημίων να εγγράφονται στους καταλόγους διοριστέων και να ελπίζουν και αυτοί για μια θέση στη δημόσια εκπαίδευση του τόπου. Οι τροποποιητικοί κανονισμοί εγκρίθηκαν ομόφωνα, σε Έκτακτη Συνεδρίαση της Βουλής των Αντιπροσώπων. Οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολεγίων θα εγγραφούν κανονικά στο μακρύ κατάλογο διοριστέων, αλλά με κάποιες ημέρες καθυστέρησης σε σχέση με τους συναδέλφους τους των δημόσιων πανεπιστημίων, λόγω του ότι η κατάθεση των κανονισμών έγινε την τελευταία στιγμή. Το πρόβλημα διαπιστώθηκε πριν από μερικούς μήνες, όταν απόφοιτοι νηπιαγωγοί και δάσκαλοι ιδιωτικών πανεπιστημίων ενημέρωσαν τους αρμοδίους ότι τα υφιστάμενα σχέδια υπηρεσίας δεν τους επέτρεπαν να εγγραφούν στους καταλόγους διοριστέων.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>