Γράφει:

Τα μεγάλα παιχνίδια του λιανικού εμπορίου

Πως οι μεγάλες υπεραγορές γίνονται μεγαλύτερες

 

To λιανικό εμπόριο στην Κύπρο ακολουθεί τις παγκόσμιες τάσεις της οικονομίας και τους παγκόσμιους κανόνες οι οποίοι «κτίζουν αυτοκρατορίες». Κανόνες οι οποίοι, τις περισσότερες φορές, δεν ανταποκρίνονται σε αυτό που συνήθως λέμε «τίμιο παιχνίδι», μέσα σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Μεγάλες υπεραγορές γίνονται μεγαλύτερες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις οδηγούνται στην οικονομική καταστροφή. Κάτι τέτοιο είναι προφανώς μια δυσάρεστη εξέλιξη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Είναι όμως απαραίτητα κακό και για τον καταναλωτή; Οι μεγάλες υπεραγορές διαδραματίζουν ένα σημαντικό ρόλο στο λιανικό εμπόριο και στην οικονομία γενικότερα. Οι ίδιες ισχυρίζονται ότι έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν προϊόντα στον καταναλωτή στις χαμηλότερες δυνατές τιμές. Είναι όμως αυτό αλήθεια;

Προμηθευτές: «Πληρώνουμε τις υπεραγορές για να παίρνουν τα προϊόντα μας»

Βιομήχανοι προμηθευτές υπεραγορών, οι οποίοι μίλησαν στην «Άποψη» αλλά θέλησαν για τους δικούς τους λόγους να παραμείνουν ανώνυμοι, μας ανέφεραν πώς ακριβώς μεγάλες υπεραγορές αγοράζουν τα προϊόντα που μας πωλούν και πώς κτίζονται εμπορικές «αυτοκρατορίες».

Οπως μας είπαν, την τελευταία δεκαετία οι μεγάλες υπεραγορές ελέγχουν το 70% της αγοράς του λιανικού εμπορίου, σε αντίθεση με την περασμένη δεκαετία που έλεγχαν μονό το 30%. Παράλληλα, μας αναφέρουν ότι τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες υπεραγορές έχουν υιοθετήσει μια επιθετική εμπορική πολίτικη εξαιτίας και του αυξημένου ανταγωνισμού.

«Οι υπεραγορές ζητούν αφενός συνεχή προμήθεια στα προϊόντα με στόχο να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους και, από την άλλη, εκπτώσεις για να τα παίρνουν σε ανταγωνιστικές τιμές», μας επισημαίνουν οι προμηθευτές. Ενδεικτικά μας αναφέρουν ότι με βάση με αυτή την τακτική ένας αλλαντοποιός προμήθευε μια υπεραγορά με προϊόντα και βρέθηκε τελικά να χρωστάει λεφτά αντί να του χρωστάνε!

Οι προμηθευτές, συνήθως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουν όμως και το πρόβλημα των αργοπορημένων πληρωμών. Οπως μας αναφέρθηκε από προμηθευτή, ενώ η αρχική συμφωνία ήταν να του καταβάλλεται η πληρωμή από τις υπεραγορές μέσα σε 60 μέρες, έφτασε τελικά να του καταβάλλεται ύστερα από 6 μήνες! Κάτι τέτοιο δίνει τη δυνατότητα στην υπεραγορά μέσα σε αυτό το διάστημα να επενδύσει αλλού τα χρήματα τα οποία θα κατέβαλε σε πληρωμές.

Από την μια οι υπέρογκες εκπτώσεις – προμήθειες από τις επιχειρήσεις στις υπεραγορές που φτάνουν το 20-30% και από την άλλη οι αυξημένες πιστώσεις έχουν οδηγήσει του βιομηχάνους να προχωρούν στην αύξηση της τιμής των προϊόντων τους, η οποία, όπως υποστηρίζουν, είναι ο μόνος τρόπος για την εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητάς τους. Τελικός αποδέκτης της αύξησης των τιμών είναι πάντα ο καταναλωτής. Κάποιοι από του βιομηχάνους μας ανάφεραν ακόμη ότι μερικές υπεραγορές έχουν πολύ υψηλό ποσοστό προμηθειών, με στόχο την πώληση προϊόντων δικής τους εισαγωγής.

ΠΟΒΕΚ: Οι μεγάλες υπεραγορές στραγγαλίζουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

«Τα τελευταία 15 χρόνια οι υπεραγορές διακινούν μεγάλο μέρος του λιανικού εμπορίου, εξαφανίζοντας τα μικρά συνοικιακά καταστήματα», μας επεσήμανε ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Kουρσάρης. Παράλληλα, μας μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο η δραστηριοποίηση των μεγάλου μεγέθους υπεραγορών λειτουργεί ανασταλτικά στην ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων γενικότερα.

Μας εξήγησε ότι, λόγω των μεγάλων ποσοτήτων εμπορευμάτων που διακινούν, οι υπεραγορές απαιτούν υψηλές προμήθειες και παράλληλα με τα υψηλά πιστωτικά όρια οδηγούν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (δηλαδή τους προμηθευτές τους) σε στραγγαλισμό.

«Σήμερα στην Κύπρο υπάρχουν 62 000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και συνεχώς μειώνονται, μη μπορώντας να ανταπεξέλθουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό», μας ανέφερε ο κ. Κουρσάρης. Καταγγέλλει επίσης ότι οι υπεραγορές παραβιάζουν γύρω στις 34 νομοθεσίες, καταστρατηγώντας πλήρως τον υγιή ανταγωνισμό.

Τι λένε οι υπεραγορές

Ας ακούσουμε όμως και την άλλη πλευρά. Θέσαμε στον εκπρόσωπο του Συνδέσμου Υπεραγορών Αντρέα Χατζηαδάμου το ερώτημα κατά πόσον οι υπεραγορές βοηθούν στην ανάπτυξη των ντόπιων μικρομεσαίων επιχειρήσεων ή αν κινούνται αποκλειστικά στο πλαίσιο του δικούς τους κέρδους. Ο κ. Χατζηαδαμου μας ανέφερε ότι ο κύριος στόχος των υπεραγορών είναι να προσφέρουν στον καταναλωτή τις καλύτερες δυνατές τιμές, περιορίζοντας τα κέρδη τους. «Η πολιτική των υπεραγορών για τις συνεχείς εκπτώσεις έχει ως βασικό σκοπό να προσφέρει στον καταναλωτή χαμηλές και ανταγωνίστηκες τιμές. Ακόμα και η παράλληλη εισαγωγή προϊόντων εξυπηρετεί αυτόν τον σκοπό». Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Υπεραγορών υποστηρίζει ότι η τακτική των υπεραγορών δεν έχει ως στόχο την καταστροφή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αλλά την συνεργασία μαζί τους. Θεωρεί μάλιστα θεμιτό στα πλαίσια του ελεύθερου ανταγωνισμού οι μεγάλες υπεραγορές να απαιτούν μεγαλύτερες προμήθειες, με στόχο να προσφέρουν καλύτερες τιμές στον καταναλωτή. Όσο για τα παράπονα που εκφράζονται από τους προμηθευτές, ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Υπεραγορών τα χαρακτηρίζει ως «παραφιλολογία» και «μεμψίμοιρες». «Αν κάποιοι βιομήχανοι έχουν πρόβλημα στις επιχειρήσεις τους, να μην τα ρίχνουν στις υπεραγορές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ποιος ελέγχει αυτούς που ελέγχουν την αγορά;

Οι μεγάλες υπεραγορές σίγουρα διαδραματίζουν ένα τεράστιο ρολό στο λιανικό εμπόριο. Τα τελευταία χρόνια τις έχουμε δει να αυξάνονται, να πληθύνονται και να κατακυριεύουν την αγορά. Ωστόσο, ενώ ισχυρίζονται ότι με πρακτικές όπως αυτή της απαίτησης προμήθειας στοχεύουν στο να ρίξουν τις τιμές των προϊόντων, ο καταναλωτής δεν έχει δει παρά μόνο αύξηση στις τιμές και μάλιστα βασικών αγαθών. Πολλές υπεραγορές μέσα από πομπώδεις διαφημίσεις προσφέρουν φτηνές τιμές σε 5 με 10 προϊόντα-κράχτες, χωρίς ωστόσο αυτό να τους εμποδίζει να διατηρήσουν ψηλές τις τιμές σε άλλα προϊόντα. Έγκυρες πληροφορίες μας ανέφεραν ότι οι υπεραγορές γνωρίζουν εκ των πρότερων ποια προϊόντα ελέγχουν οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών και χαμηλώνουν τις τιμές τους σε αυτά.

Είναι γεγονός ότι μέχρι στιγμής ούτε οι Σύνδεσμοι Καταναλωτών, ούτε η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχουν αγγίξει το θέμα των μεγάλων υπεραγορών και της ενδεχόμενης δημιουργίας μονοπωλίων. Από την άλλη οι υπεραγορές ήταν και είναι θέμα ταμπού για τα περισσότερα ΜΜΕ, πολλά από τα οποία «ζουν» κυριολεκτικά από τη μεγάλη συμβολή των υπεραγορών στη διαφημιστική πίττα.

Δική μας άποψη είναι ότι η επικράτηση τριών ή τεσσάρων υπεραγορών δεν θα είναι προς όφελος του καταναλωτή μακροπρόθεσμα και θα δημιουργήσει καρτέλ στο λιανικό εμπόριο. Η πολιτεία από την άλλη φαίνεται να παραμένει απλός θεατής στο παιχνίδι των εξαγορών και συγχωνεύσεων, τρέχει να εγκαινιάσει μεγάλα εμπορικά κατάστημα υπεραγορών ωσάν να πρόκειται για το μεγαλύτερο επίτευγμα της κυπριακής οικονομικής ανάπτυξης.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>