Γράφει:

Μια νέα προσέγγιση: Το ‘αόρατο μάρκετινγκ’

του Θεοφάνη Χατζηγιάννη

Το μάρκετινγκ όπως το γνωρίζουμε τα τελευταία 50 χρόνια έχει υποστεί μια ραγδαία μεταμόρφωση. Το καινούργιο βιβλίο του Stephen Brown, με τον τίτλο ‘Post Modern Marketing’, αντικρούει τις βασικές θεωρίες του μάρκετινγκ όπως το έχουμε διδαχθεί στα πανεπιστήμια τα τελευταία 30 χρόνια.

Στην τελευταία δεκαετία, και ειδικότερα μετά την ευρεία διάδοση του internet, έχουμε δει νέες θεωρίες του μάρκετινγκ να υιοθετούνται, όπως το e-commerce και το internet marketing. Σ’αυτό το σημείο επιθυμώ να σημειώσω μερικές σκέψεις για μία νέα θεωρία και προσέγγιση που αποκαλώ ‘αόρατο μάρκετινγκ’.

Μετά από 10 χρόνια ενδελεχούς έρευνας και μελέτης, αλλά και ειδικότερα προσωπικής εμπλοκής στην εφαρμογή του αοράτου μάρκετινγκ στην πράξη, μπορώ με εμπιστοσύνη να εισηγηθώ στους ανθρώπους του μάρκετινγκ παγκοσμίως και ιδιαίτερα στους ακαδημαϊκούς, ότι τώρα αντιμετωπίζουμε μια νέα επιστήμη που ονομάζεται ‘αόρατο μάρκετινγκ.’ Έχουν ξεπεραστεί οι ημέρες που διδάσκαμε και εκπαιδεύαμε τους φοιτητές μας για το CRM (Customer Care Marketing) ή για το relationship marketing. Μια εταιρεία μπορεί να επιτύχει σε μεγάλο βαθμό χωρίς ποτέ να γνωρίσει ή να έρθει σε επαφή με τους πελάτες της, καθιστώντας τις πελατειακές σχέσεις περιττές. Αυτό είναι δυνατό μέσω του διαδικτύου ή μέσω αντιπροσώπων χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά.

Ένας οργανισμός δύναται να διατηρεί επιχειρήσεις σε χώρες που δεν έχει ποτέ επισκεφτεί και να έχει χιλιάδες πελάτες που ποτέ δεν θα έρθει σε επαφή ή θα εξυπηρετήσει, με την στενή έννοια του όρου. Αυτή η νέα προσέγγιση δίδει στον Οργανισμό μια σωρεία από πλεονεκτήματα, τα κυριότερα από τα οποία είναι:
(α) Με το να μην βλέπεις ή να γνωρίζεις τους πελάτες σου, το πιο πιθανό είναι να αποφευχθούν παρεξηγήσεις και αντιπαλότητες που δυνατό να επηρεάσουν την εμπορική εύνοια και φήμη του οργανισμού.
(β) Οι πόροι του οργανισμού, τόσο οικονομικοί όσο και ανθρώπινοι, χρησιμοποιούνται πλέον για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους πελάτες αντί να σπαταλούνται σε παρατεταμένες και αντιπαραγωγικές προστριβές με αυτούς.
(γ) Η αποτελεσματικότητα στην διαχείριση των κοστών με την υιοθέτηση μιας τέτοιας προσέγγισης είναι εμφανής. Η διοίκηση προσωπικού και οι εγκαταστάσεις μειώνονται στο ελάχιστο.
(δ) Η τοποθεσία του οργανισμού δεν είναι ανάγκη να βρίσκεται σε μεγαλούπολη ή κεντρικό σημείο, αλλά μπορεί πολύ εύκολα να βρίσκεται στα προάστια, σε ένα περιβάλλον πολύ πιο φιλικό και ανθρώπινο. Επίσης δίνεται η ευκαιρία στον Οργανισμό να εργοδοτήσει προσωπικό σε χαμηλότερο κόστος από ό,τι στην περίπτωση μιας μεγαλούπολης.
(ε) Ως αποτέλεσμα, η γνωστή θεωρία των 4 Ps ή των 7 Ps δεν έχει πλέον ιδιαίτερη εφαρμογή.

Ο Θεοφάνης Χατζηγίαννης είναι Γενικός Διευθυντής του The Cyprus Institute of Marketing

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>