Γράφει:

Συνέντευξη: Νεόφυτος Νεοφύτου, Εκτελεστικός Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου

στην Ελένη Οδυσσέως

 

Στηρίζοντας την θεατρική δημιουργία

 

Το 1977, με πρωτοβουλία του τότε Διευθυντή των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας Παναγιώτη Σέργη και του Ανώτερου Μορφωτικού Λειτουργού Νίκου Παναγιώτου ιδρύθηκε το Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και ενεγράφη στον Έφορο Σωματείων το 1978. Το Κέντρο είναι ένας μη κυβερνητικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ως κύριο σκοπό την ενθάρρυνση και προώθηση της κυπριακής θεατρικής και χορευτικής δημιουργίας, καθώς και την προαγωγή και σύνδεσή της με το διεθνές θεατρικό γίγνεσθαι, μέσα από το δίκτυο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου που εδρεύει στο Παρίσι, και είναι συνδεδεμένο με την Ουνέσκο.

Από τους βασικούς σκοπούς του Κέντρου είναι η περιφρούρηση και κατοχύρωση των θεμελιωδών ελευθεριών των δημιουργών όπως εκείνου της έκφρασης, χωρίς την οποία δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί πνευματική και καλλιτεχνική ανάπτυξη.

Το Κυπριακό Κέντρο είναι ένα από τα πιο δραστήρια μέλη του Δ.Ι.Θ με τις εκδηλώσεις του γύρω από το Αρχαίο Δράμα, (Διεθνές Φεστιβάλ, Διεθνές Συμπόσιο, Θερινό Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Δράματος και Συνάντηση Δραματικών Σχολών από διάφορα μέρη του κόσμου), τους εορτασμούς για την Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου και Χορού, και τη συμμετοχή του σε projects στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Culture 2000 και τώρα Culture 2007-2013. Στις δραστηριότητες του Κέντρου περιλαμβάνονται και εκδόσεις όπως η δίγλωσση ετήσια έκδοση «Θέατρο στην Κύπρο», το τριμηνιαίο περιοδικό «Θεατρικά Νέα» και βιβλία που αφορούν στο Θέατρο.

„Ενημερώστε μας για τον Ετήσιο Θεσμό του Διεθνούς Θερινού Ινστιτούτου και της Διεθνούς Συνάντησης Ανώτερων Δραματικών Σχολών.

Το Θερινό Ινστιτούτο πραγματοποιείται κάθε Ιούλιο στην Δρούσια της Πάφου και είναι ένας κύκλος σπουδών που περιλαμβάνει θεωρητική και εργαστηριακή δουλειά. Την γενική διεύθυνση του Ινστιτούτου και της Συνάντησης έχει ο κ. Νίκος Σιαφκάλης. Οι φοιτητές είναι από την Κύπρο και το εξωτερικό. Φέτος ανάμεσα στους φοιτητές, είχαμε και καθηγητές της μέσης εκπαίδευσης που διδάσκουν αρχαίο δράμα στα σχολεία. Η Διεθνής Συνάντηση Δραματικών Σχολών περιλαμβάνει παραστάσεις σκηνών από το αρχαίο δράμα οι οποίες δίνονται στο Ωδείο Πάφου. Οι παραστάσεις είναι μια πειραματική δουλειά που συζητείται μεταξύ των συντελεστών, των φοιτητών και καθηγητών του Ινστιτούτου. Φέτος είχε γίνει διευθέτηση όπως οι φοιτητές των δραματικών σχολών που θα συμμετείχαν να παρακολουθήσουν και τα μαθήματα του Θερινού Ινστιτούτου με την προσδοκία, να υπάρξει μια γόνιμη και δημιουργική ανταλλαγή εμπειριών.

„Υπάρχει κάποια σχέση του Διεθνές Θερινού Ινστιτούτου και της Διεθνούς Συνάντησης Ανώτερων Δραματικών Σχολών με το Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος; Μιλήστε μας και για το φετινό Φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε.

Βεβαίως και υπάρχει σχέση. Όλες οι δραστηριότητές μας γύρω από το αρχαίο ελληνικό δράμα, σχετίζονται άμεσα και εντάσσονται στην προσπάθεια μας να αναδείξουμε την οικουμενικότητα και την διαχρονικότητα του αρχαίου δράματος. Ο διεθνής χαρακτήρας όλων των δραστηριοτήτων αποδεικνύει ότι το αρχαίο δράμα είναι ζωντανό στοιχείο της Παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς του σήμερα

Στο φετινό Φεστιβάλ έλαβαν μέρος οκτώ θίασοι από Ελλάδα, Ρουμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αλβανία, Μάλτα, Ισραήλ και φυσικά Κύπρο. Η Ρουμανία ανέβασε την Ηλέκτρα των Σοφοκλή και Ευριπίδη, ο Θ.Ο.Κ τον Πλούτο του Αριστοφάνη, το Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, το Ιταλικό Θέατρο Instabile di Aosta την Μήδεια του Ευριπίδη, το Θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου τον Αίαντα του Σοφοκλή, το Ισραήλ με την συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου Habimah και του Θεάτρου Cameri την Αντιγόνη του Σοφοκλή και το Ιταλικό Θέατρο Astragali ανέβασε μια πολυπολιτισμική παραγωγή με τους Πέρσες του Αισχύλου, στην οποία συμμετείχε η Ιταλία, η Μάλτα, η Γαλλία, η Ελλάδα, η Αλβανία και η Κύπρος. Το Φεστιβάλ διήρκεσε ένα μήνα και οι παραστάσεις δόθηκαν στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου, το Αρχαίο Θέατρο Κουρίου στην Λεμεσό και το Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ” στην Λευκωσία. Για το 2009 μας έχει ζητηθεί από το Δήμο Λάρνακας να γίνουν ορισμένες παραστάσεις του Φεστιβάλ και στην Λάρνακα.

„Ως Εκτελεστικός Διευθυντής του Ινστιτούτου ποιες είναι οι κυριότερες σας ευθύνες;

Η εφαρμογή της πολιτικής που χαράσσει το Διοικητικό Συμβούλιο του Κέντρου και το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ινστιτούτου είναι το πρώτιστο καθήκον μου. Αυτό σημαίνει την σωστή διαχείριση των πόρων του Κέντρου και τον συντονισμό της καθημερινής δουλειάς του γραφείου. Σημαντική είναι η διατήρηση σχέσεων και επαφών με διάφορους οργανισμούς είτε κυβερνητικούς, είτε ιδιωτικούς για να προωθούνται έτσι οι στόχοι του Κέντρου.

„Ποια η σημασία και η συμβολή του Κυπριακού Κέντρου του Δ.Ι.Θ στην προβολή και προώθηση των πολιτιστικών δρώμενων του τόπου μας;

Πολύ σημαντική. Έχουμε συνεχή επαφή με το Δ.Ι.Θ στο Παρίσι και τα Εθνικά Κέντρα. Οι εκδόσεις μας, όπως το «Θέατρο στην Κύπρο» στο οποίο κάθε χρόνο καταγράφεται όλη η θεατρική και χορευτική δραστηριότητα στην Κύπρο καθώς και τα «Πρακτικά του Συμποσίου» αποστέλλονται σε όλα τα εθνικά κέντρα, σε πανεπιστήμια, δραματικές σχολές και άλλους θεατρικούς οργανισμούς. Με τις εκδηλώσεις μας γύρω από το αρχαίο ελληνικό δράμα έχουμε καθιερώσει ένα διάλογο με ένα ευρύ φάσμα θεατρικών φορέων απ” όλο τον κόσμο. Στη μεγάλη έκδοση του Δ.Ι.Θ «Ο Κόσμος του Θεάτρου», που εκδίδεται κάθε δύο χρόνια, συμμετέχουμε με εκτενές άρθρο που αναφέρεται στην θεατρική δραστηριότητα της Κύπρου. Τέλος, συμμετέχουμε ενεργά στο εικοσαμελές Εκτελεστικό Συμβούλιο, και σε διάφορες επιτροπές του Δ.Ι.Θ. Συγκεκριμένα, στο 31ο Παγκόσμιο Συνέδριο που έγινε στην Μανίλα το 2006 ο κ. Κώστας Χατζηγεωργίου, Γραμματέας του Δ.Σ., εξελέγη στο Εκτελεστικό Συμβούλιο, ο Νεόφυτος Νεοφύτου στην Επιτροπή Δραματικού Θεάτρου, η Μαρία Αβρααμίδου στην επιτροπή των Θεατρικών Συγγραφέων, η Μαρίνα Σταυρινίδου στην επιτροπή Χορού, ο Χριστάκης Γεωργίου, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου, Επίτιμος Πρόεδρος της Επιτροπής Θεατρικών Συγγραφέων, αφού για 4 χρόνια διετέλεσε Πρόεδρος. Ο Νίκος Σιαφκάλης επίσης, είναι Επίτιμος Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητας και Ανάπτυξης, αφού διετέλεσε για σειρά ετών Πρόεδρος της Επιτροπής και μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου.

„Κάνοντας ένα απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας του Κυπριακού Κέντρου του Δ.Ι.Θ τι θα λέγατε σε λίγες γραμμές; Είστε ικανοποιημένος; Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;

Από το 1977, όταν ξεκινήσαμε το Κέντρο, με τα πενιχρά οικονομικά και άλλα μέσα που διέθετε και με την εθελοντική εργασία που προσέφεραν και ακόμη προσφέρουν τα Μέλη του Δ.Σ. και άλλα μέλη, έχει φθάσει σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο προσφοράς. Η γραμμή που ακολουθεί μέχρι σήμερα το Κέντρο είναι σταθερή και σε σωστό δρόμο, πιστεύω. Θα μπορούσαν βέβαια να γίνουν και άλλα πράγματα, αν είχαμε τις δυνατότητες σε πόρους και προσωπικό. Πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης σε ό,τι κι αν κάνουμε. Αν λάβουμε υπόψη ότι το Κέντρο λειτουργεί με ένα Εκτελεστικό Διευθυντή, μια Διοικητική Λειτουργό και μια μερικής απασχόλησης γραμματέα, πράγματι η δουλειά που βγαίνει είναι αξιόλογη. Τα μελλοντικά μας σχέδια αφορούν στη συνεχή ποιοτική αναβάθμιση των υφιστάμενων μας δραστηριοτήτων, που είναι ήδη πολλές, έτσι ώστε να έχουν απήχηση ανάμεσα στο θεατρόφιλο κοινό.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>