Γράφει:

Ποδόσφαιρο και μάνατζμεντ

του Γιάγκου Χατζηγιάννη

 

Οι θεωρίες του μάνατζμεντ εφαρμόζονται όχι μόνο στις επιχειρήσεις στην κλασική τους έννοια, αλλά και σε οποιοδήποτε οργανισμό, κερδοσκοπικό και μη, που αποτελείται από περισσότερα από ένα άτομα. Όπως έχει πει και ο Donaldson Brown «κάθε άτομο που εργοδοτείται σε ένα οργανισμό, καλείται όπως εκπληρώσει μια λειτουργία του μάνατζμεντ ή τουλάχιστον να εκπληρώσει μια λειτουργία που άμεσα εξυπηρετεί τον σκοπό του μάνατζμεντ.» Έτσι και στην περίπτωση των ποδοσφαιρικών σωματείων το σωστό μάνατζμεντ είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία. Οι αγγλικές ομάδες αποτελούν βέβαια το πρότυπο όσον αφορά την οργάνωση και διοίκηση. Ακόμα και οι μικρότερες ομάδες της Αγγλίας έχουν τεχνικούς διευθυντές, διευθυντές προώθησης και έμμισθους διοικητικούς υπαλλήλους.

Σίγουρα, σε αντίθεση με τις συνηθισμένες επιχειρήσεις, στην περίπτωση των ποδοσφαιρικών σωματείων η βιτρίνα τους δεν αποτελείται από τους υπαλλήλους, αλλά από τους προπονητές και τους ποδοσφαιριστές, δηλαδή τα προϊόντα τους. Είναι αποδεδειγμένο όμως ότι το μεγαλύτερο βάρος της επιτυχίας μιας επαγγελματικής ομάδας το φέρει η διοίκηση. Ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς όταν «εισέβαλλε» στο αγγλικό ποδόσφαιρο με τα πετροδολάριά του, αντιθέτως με τι νομίζει το ευρύ κοινό, δεν άρχισε με την αγορά παικτών αλλά με την «αγορά» διευθυντή. Προσέλαβε τον διευθυντή της πλέον επιτυχημένης επαγγελματικής ομάδας, της Manchester United, Peter Kenyon. Ο Peter Kenyon υπήρξε για πολλά χρόνια διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αθλητικών προϊόντων UMBRO και άφησε το στίγμα του στην Manchester United, καθιστώντας την ως την πιο κερδοφόρα ποδοσφαιρική εταιρεία όλων των εποχών. Η κίνηση του Αμπράμοβιτς υπογραμμίζει την ανάγκη σωστής και επαγγελματικής διοίκησης οποιουδήποτε οργανισμού.

Πολλόι φίλαθλοι στην Κύπρο και στο εξωτερικό αναρωτιούνται πώς συμβαίνει τρεις κυπριακές ομάδες, η Ανόρθωση, η Ομόνοια και το ΑΠΟΕΛ, να έχουν επιτύχει αυτό που φάνταζε ως πριν μερικές εβδομάδες σαν ένα άπιαστο όνειρο. Η απάντηση όπως πάντα δεν είναι μονοδιάστατη αλλά πολύπλευρη. Σίγουρα οι παίκτες και η προπονητική ομάδα έκαναν το καθήκον τους στο ακέραιο, αλλά μετά από μια βαθύτερη ανάλυση μπορεί να εκτιμηθεί ότι η επιτυχία οφείλεται σε μακροχρόνια αναδιάρθρωση των ομάδων, με την εισαγωγή του σωστού μάνατζμεντ. Τα αποτελέσματα μιας τέτοιας προσπάθειας, όπως και κάθε προσπάθειας που αφορά το μάνατζμεντ, έρχεται σταδιακά και όχι άμεσα. Τα τελευταία χρόνια οι κυπριακές ομάδες κάνουν αργά, αλλά σταθερά βήματα προς τον επαγγελματισμό. Έχουν συσταθεί εταιρείες διαχείρισης των ποδοσφαιρικών σωματείων, εταιρείες διαχείρισης ακίνητης ιδιοκτησίας (κτηματικές) και έχουν προσληφθεί έμμισθοι υπάλληλοι. Εξάγεται λοιπόν ότι χωρίς την σωστή οργάνωση και στελέχωση των ομάδων μας σε διοικητικό επίπεδο τα αποτελέσματά τους, που μας έχουν αφήσει σήμερα όλους άφωνους, δεν θα ήταν εφικτά.

Χρειάζονται φυσικά να γίνουν ακόμη πολλά για να σταθεροποιηθούν οι ομάδες μας σε αυτά τα επίπεδα και να μην αποτελούν οι επιτυχίες τους απλά ένα πυροτέχνημα. Όπως είναι γνωστό σε οποιοδήποτε πετυχημένο μάνατζερ η σταθεροποίηση στην κορυφή προϋποθέτει μια επίπονη προσπάθεια και συνεχή εγρήγορση.

Για όλους εμάς που μελετούμε τις διοικητικές επιστήμες αποτελεί μεγάλη ικανοποίηση το γεγονός ότι και στην Κύπρο το μάνατζμεντ και το μάρκετινγκ έχει ξεφύγει από τα στενά πλαίσια των κερδοσκοπικών οργανισμών, με αποτέλεσμα να έχουν παρεισφρήσει σε ποδοσφαιρικά σωματεία και κοινωφελείς οργανισμούς. Ευελπιστούμε στην συνέχεια της προόδου του Κυπριακού αθλητισμού στο σύνολό του και σίγουρα μπορούν να εξαχθούν πολλά συμπεράσματα για την σωστή διοίκηση και οργάνωση των αθλητικών σωματείων, αλλά και άλλων μη κερδοσκοπικών οργανισμών.

 

Ο Γίαγκος Χατζηγιάννης είναι Λέκτωρας Marketing Management και Βοηθός Διευθυντής στο Cyprus Institute of Marketing

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>