Εν συντομία: Οικονομία

ΤΟ ΝΟΜΠΕΛ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΕ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ BESTSELLER

Στις 13 Οκτωβρίου ανακοινώθηκε από την Κεντρική Τράπεζα της Σουηδίας ότι ο νικητής του φετινού Νόμπελ Οικονομίας είναι ο Αμερικανοεβραίος καθηγητής Paul Krugman. O Krugman είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Princeton και το βραβείο του απονεμήθηκε λόγω του ερευνητικού του έργου στην ανάλυση του διεθνούς εμπορίου.

O Krugman αποτελεί και έναν από τους μεγαλύτερους πολέμιους της οικονομικής πολιτικής του Προέδρου Μπους και ήταν από τους πρώτους που προέβλεψαν ότι η φούσκα στην αμερικάνικη αγορά ακινήτων θα προκαλούσε την παρατηρούμενη κρίση στις διεθνείς αγορές. Αποτελεί δε έναν από τους πολύ λίγους ακαδημαϊκούς οικονομολόγους που είναι δημοφιλής και στην ευρεία κοινωνία, έχοντας γράψει δύο best-sellers και με βιντεάκια του να κυκλοφορούν στο YouTube. Διατηρεί από το 1999 και στήλη στην εφημερίδα «The Times».

Το Νόμπελ Οικονομικών περιλαμβάνει το χρηματικό ποσόν των 1.4 εκατομμυρίου δολαρίων και συνήθως το μοιράζονται 2 ή 3 ερευνητές. Ο Krugman, στα 55 του χρόνια, αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς και νεαρούς που τους έχει απονεμηθεί το συγκεκριμένο βραβείο τα τελευταία χρόνια, εφόσον συνήθως οι βραβευθέντες είναι παντελώς άγνωστοι στο ευρύ κοινό και διανύουν τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής τους.

Αν και τα υπόλοιπα βραβεία Νόμπελ αφορούν ανακαλύψεις και σημαντικό έργο των τιμηθέντων την αμέσως προηγούμενη χρονική περίοδο, στα οικονομικά οι τυχεροί συνήθως βραβεύονται ολόκληρες δεκαετίες μετά την σημαντική συνεισφορά τους στον τομέα και πολλοί είναι εκείνοι που απεβίωσαν ακόμα και μέρες μετά την βράβευσή τους. Οι κανονισμοί του θεσμού αυτού που άρχισε το 1969 θέλουν τους νικητές να είναι εν ζωή την στιγμή της ανακοίνωσης του βραβείου και για αυτό τον λόγο πολλοί σημαντικοί οικονομολόγοι δεν πρόλαβαν να βραβευτούν.

Ιδιαίτερες στιγμές στην ιστορία του θεσμού του Νόμπελ Οικονομικών σημειώθηκαν το 1994, όταν βραβεύτηκε ο σχιζοφρενής μαθηματικός John Nash (βλ. κινηματογραφική ταινία: “A Beautiful Mind”) και το 1995, όταν ο Robert Lucas αναγκάστηκε να δώσει το μισό χρηματικό βραβείο στην πρώην γυναίκα του λόγω μιας πρόνοιας στο διαζύγιό τους. Παραδόξως, τα τελευταία χρόνια είναι υποψήφια για το εν λόγω βραβείο η δεύτερη σύζυγος του Robert Lucas. Το 1974, βραβεύτηκε ο Gunnar Myrdal, του οποίου η σύζυγος κέρδισε μετά από οκτώ χρόνια το Νόμπελ Ειρήνης.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ,

ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

Με βάση τα αποτελέσματα της Έρευνας Ταξιδιωτών, τα ταξίδια κατοίκων Κύπρου στο εξωτερικό τον Αύγουστο 2008 ανήλθαν στις 173,062 σε σύγκριση με τις 156,194 τον Αύγουστο 2007, σημειώνοντας δηλαδή αύξηση της τάξης του 10.8%. Αυτό το γεγονός έρχεται σε κάποια αντίθεση με τις αναφερόμενες τοπικές και παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις, που θέλουν τους Κύπριους να είναι σε πραγματικούς όρους φτωχότεροι από πέρυσι (λόγω αυξημένου πληθωρισμού) και την Κύπρο στα προπύλαια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Ένας σημαντικός παράγοντας για τα περισσότερα ταξίδια των Κυπρίων φέτος (εκ των οποίων το 90% ήταν για σκοπούς αναψυχής) μπορεί να είναι τα υπέρ του δέοντος ελκυστικά πακέτα διακοπών που προσφέρθηκαν και φέτος από τις εμπορικές τράπεζες (που έχουν ως αποτέλεσμα κάποιοι να μην έχουν ακόμα ξεχρεώσει ούτε τις προπέρσινες τους διακοπές).

Και φέτος οι πιο ελκυστικοί προορισμοί ήταν η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Τον Αύγουστο του 2008 σημειώθηκε αύξηση 2.0% στις επιστροφές – αφίξεις κατοίκων Κύπρου από την Ελλάδα (από 68,778 τον Αύγουστο του 2007 σε 70,120 τον Αύγουστο του 2008) και αύξηση 13.8% από το Ηνωμένο Βασίλειο (από 20,449 σε 23,273 τον Αύγουστο του 2008). Αρκετά δημοφιλής εμφανίζεται και η Εγγύς Ανατολή, με την Συρία να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στις καρδιές των Κυπρίων περιηγητών και το Ισραήλ και την Αίγυπτο να διατηρούν το πλεονέκτημα του κοντινού (και άρα του σχετικά φθηνού) προορισμού. Σημαντικότερη ποσοστιαία αύξηση σημείωσαν οι επιστροφές – αφίξεις από τον Λίβανο, οι οποίες ήταν κατά 88.2% περισσότερες από πέρυσι.

Αντίθετα με τους Κυπρίους, οι ξένοι, και ιδιαίτερα οι Ευρωπαίοι, εμφανίζονται περισσότεροι επηρεασμένοι από τις τρέχουσες εξελίξεις, με τους τουρίστες τον Σεπτέμβριο του 2008 να ανέρχονται σε 305,348 σε σύγκριση με 315,437 τον Σεπτέμβριο 2007. Σημειώθηκε δε μείωση 11.6% στις αφίξεις τουριστών από το Ηνωμένο Βασίλειο και 2.4% μείωση από την Γερμανία. Για ολόκληρη την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2008 οι αφίξεις τουριστών ανήλθαν σε 1,965,855 σε σύγκριση με 1,972,493 την αντίστοιχη περίοδο του 2007, σημειώνοντας μείωση της τάξης του 0.3%.

ΠΤΩΣΗ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Ανακοινώθηκε πρόσφατα από τον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Κατασκευαστών (ACEA) ότι οι εγγραφές νέων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή αγορά έπεσαν κατά 8.2% τον περασμένο Σεπτέμβρη, παρόλο που στον φετινό Σεπτέμβριο αντιστοιχούσαν δύο εργάσιμες μέρες περισσότερες από ότι στον Σεπτέμβριο του 2007. Το γεγονός αυτό αποδίδεται στο ότι η χρηματοοικονομική κρίση είχε πολύ μεγάλο αντίκτυπο στην αγορά οχημάτων. Κατά τον ACEA, ο κύριος λόγος για αυτή την επίδραση αποτελεί η δυσκολία των αυτοκινητοβιομη-χανιών στην χρηματοδότηση των τρεχουσών και επενδυτικών δραστηριοτή-των τους. Μεγάλο ρόλο παίζει επίσης και η μειωμένη ζήτηση από τους καταναλωτές, οι οποίοι λόγω της κρίσης αποφεύγουν τις μακροχρόνιες οικονομικές αποφάσεις.

Αναφέρεται από τον ACEA ότι οι εγγραφές οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (πλην της Κύπρου, της Μάλτας και συμπεριλαμβανομένων των χωρών της EFTA) ήταν 1,304,583, δηλαδή έχει σημειωθεί ο χαμηλότερος αριθμός για το συγκριμένο μήνα από το 1998. Αυτό το αποτέλεσμα έχει ιδιαίτερη σημασία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες επειδή τον Σεπτέμβριο σημειώνεται συνήθως έξαρση στην αγορά οχημάτων, λόγω της σχετικής αδράνειας των καλοκαιρινών μηνών. Στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες οι εγγραφές μειώθηκαν κατά 9.3%, με τις μεγαλύτερες πτώσεις να σημειώνονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι πωλήσεις έπεσαν κατά 21.2%, στην Ισπανία (32.2%) και στην Ιταλία (5.5%).

Όσον αφορά στους κατασκευαστές, η General Motors (που στην Ευρωπαϊκή αγορά εμπορεύεται τα Opel, Vauxhall, Chevrolet και Saab) παρουσιάζει πτώση της τάξης του 18.1% και ανακοίνωσε πρόσφατα την πρόθεσή της να μειώσει την παραγωγή της στις ευρωπαϊκές χώρες. Η Nissan, η οποία επίσης ανακοίνωσε μείωση της παραγωγής της σε ευρωπαϊκό έδαφος, είχε και αυτή πτώση των πωλήσεων της τάξης του 5.2%. Οι γαλλικές εταιρίες-κολοσσοί Renault και PSA Peugeot Citroen παρουσίασαν μείωση 2.1% και 9% αντίστοιχα. Οι ευρωπαϊκές πωλήσεις της Fiat, συμπεριλαμβανόμενης της Lancia και της Alfa Romeo, μειώθηκαν κατά 1.4%

Εξαίρεση σε αυτήν την εικόνα αποτελούν οι αντίστοιχες πωλήσεις της Volkswagen (που περιλαμβάνουν και τα οχήματα Audi, Seat και Skoda) και οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 1.4%. Δεδομένης της προτίμησης που έχουν στον συγκεκριμένο τύπο αυτοκινήτων οι τάξεις με χαμηλότερα εισοδήματα, αυτή η αύξηση δεν αποτελεί παρά άλλη μία επιβεβαίωση του βαθμού που επηρέασε η τρέχουσα χρηματοοικονομική κρίση την αγορά οχημάτων.

ΕΙΡΗΝΗ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Μια παλιά εμπορική διαδρομή άνοιξε μετά από 60 χρόνια στο Κασμίρ, στα σύνορα Ινδίας και Πακιστάν, στα πλαίσια ειρηνευτικής συμφωνίας που υπεγράφη το 2004. Ξηρούς καρπούς και μέλι απέστειλε η Ινδία στον “άσπονδο” φίλο της, ενώ από την πλευρά του το Πακιστάν απέστειλε φορτία με αλάτι, ρύζι και έπιπλα. Η εμπορική διασύνδεση των δύο κρατών στο Κασμίρ ακολουθεί μία σειρά από Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης που συμφωνήθηκαν μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, με στόχο την αποκλιμάκωση της έντασης που δημιουργεί η διαμάχη τους για τον έλεγχο της εν λόγω επαρχίας. Δύο από τους τρεις πολέμους που έχουν διεξαχθεί τα τελευταία 60 χρόνια μεταξύ των δύο κρατών είχαν ως διακύβευμα τον έλεγχο του Κασμίρ. Οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η εν λόγω εμπορική οδός είναι εξαιρετικής σημασίας ιδιαίτερα για την Ινδία, επειδή, σε αντίθεση με άλλες εμπορικές οδούς που διέρχονται το Κασμίρ, η συγκεκριμένη δεν επηρεάζεται από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες του χειμώνα. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι, σε περίπτωση άρσης των περιορισμών, το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών μπορεί να ανέλθει στα 6 δισ. Δολάρια ετησίως.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>