Γράφει:

Ιστολόγιο: Προεκλογική εκστρατεία αντάξια της γενιάς του διαδικτύου

Το επιτελείο του Μακέιν κατά την διαδικασία των προκριματικών κομματικών εκλογών για ανάδειξη του υποψηφίου του κόμματος το 1999, με αντίπαλο το νεώτερο Μπους, χρησιμοποίησε μια καινοτόμο για την εποχή τεχνολογία, το διαδίκτυο, ως μέσο στοχευόμενης διαφήμισης απευθυνόμενο σε συγκεκριμένες ομάδες ψηφοφόρων. Στις φετινές εκλογές, όμως, το επιτελείο που χρησιμοποίησε στο έπακρο το διαδίκτυο δεν ήταν άλλο από αυτό του σήμερα εκλεγμένου προέδρου Μπάρακ Ομπάμα. Ο Ομπάμα προσέλαβε τον Joe Rospars, ειδικό σε θέματα διαδικτυακής στρατηγικής, αλλά και τον 25-χρονο συνιδρυτή του Facebook Chris Hughes, για την υλοποίηση της ιστοσελίδας.

Η κεντρική σελίδα «my.barackobama.com», στην οποία αναφέρονταν οι οπαδοί ώς «MyBO» δεν ήταν απλά η καθιερωμένη ιστοσελίδα υποψηφίου, με ομιλίες, φωτογραφίες και βιογραφικό. Ήταν ένα καλοσχεδιασμένο σύστημα που παρείχε όλα τα αναγκαία εργαλεία διαχείρισης και προώθησης της υποψηφιότητας. Καταρχάς, ο κάθε ψηφοφόρος του Ομπάμα μπορούσε να δημιουργήσει λογαριασμό στην ιστοσελίδα, συμπληρώνοντας κάποια προσωπικά στοιχεία. Ακολούθως, ο χρήστης μπορούσε να επιλέξει μεταξύ των τοπικών ομάδων που δραστηριοποιούνταν για την προώθηση του Ομπάμα, ώστε να λαμβάνει ειδοποιήσεις για τις διάφορες εκδηλώσεις που πραγματοποιούνταν. Επιπρόσθετα, μπορούσε να ενταχθεί σε διάφορες άλλες ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος, από «μονογονικές οικογένειες» μέχρι «εκλεκτές αεροπορίας». Δεκάδες χιλιάδες ομάδες δραστηριοποιήθηκαν με αυτό το τρόπο, δίνοντας την δυνατότητα αυτο-οργάνωσης σε 1.5 εκατομμύρια εθελοντές.

Μια ακόμη πρωτοτυπία του συστήματος ήταν η δυνατότητα του κάθε χρήστη να συνεισφέρει στα οργανωτικά του κόμματος ως εξής: Δηλώνοντας τη διεύθυνσή του στην ιστοσελίδα, το σύστημα αυτόματα του αναθέτει αποκλειστικά ένα αριθμό προσώπων που βρίσκονται στη γειτονιά του, για να τους επισκεφτεί ή για να τους τηλεφωνήσει. Μάλιστα η ιστοσελίδα παρείχε χάρτη με τις διευθύνσεις των ατόμων αυτών, οδηγίες για διεξαγωγή δομημένης συζήτησης, καθώς και την δυνατότητα εκτύπωσης διαφημιστικών εντύπων. Ακολούθως, οι οποιεσδήποτε πληροφορίες που λαμβάνονταν από τις συζητήσεις καταχωρούνται από τον χρήστη στην ιστοσελίδα. Με αυτό τον τρόπο το κόμμα γνώριζε, σε πραγματικό χρόνο, τις προθέσεις μιας μεγάλης μερίδας του εκλογικού σώματος, και τις τάσεις ανά περιοχή. Τέλος, ο χρήστης μπορούσε μέσω της ιστοσελίδας να δημιουργήσει την προσωπική του σελίδα εράνου για την καμπάνια του Ομπάμα και επιπρόσθετα είχε την δυνατότητα δημιουργίας του δικού του ιστολογίου υποστήριξης.

Εν κατακλείδι, η προεκλογική εκστρατεία του Ομπάμα έθεσε σε ουσιαστική λειτουργία τα κοινωνικά δίκτυα, δίδοντας την δυνατότητα στον απλό πολίτη να δραστηριοποιηθεί σε όποιο βαθμό επιθυμεί, ξεπερνώντας τους κομματικούς περιορισμούς. Σύμφωνα πάντως με το ιστολόγιο του MyBO, τα εργαλεία θα συνεχίσουν να υφίστανται και κατά την διακυβέρνηση του Ομπάμα.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>