TOP 10: Παραδείγματα κακοδιαχείρισης Ευρωπαϊκών Επιδοτήσεων

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, στην αναφορά του για τον προϋπολογισμό του 2008, αρνήθηκε να επικυρώσει τον τρόπο με τον οποίο τα χρήματα αυτά δαπανήθηκαν. Η δεξαμενή σκέψης Open Europe δημοσίευσε μια λίστα με 50 παραδείγματα κακής διαχείρισης των κονδυλίων της ΕΕ. Ευχαριστούμε την Open Europe (www.openeurope.org.uk) για την άδεια αναδημοσίευσης των 10 καλύτερων (και πιο διασκεδαστικών) παραδειγμάτων κακοδιαχείρισης.

10. Ο Σουηδός αγρότης κάνναβης

Ένας Σουηδός αγρότης, έλαβε €200 ενίσχυση από την ΕΕ για γη στην οποία καλλιεργούσε φυτά κάνναβης! Η πώληση του ναρκωτικού απαγορεύεται στην Σουηδία, αλλά η καλλιέργεια των φυτών επιτρέπεται εάν χρησιμοποιείται για «βιομηχανικούς» σκοπούς για παράδειγμα στην κατασκευή δικτύων. Η επιχορήγηση του Σουηδού αγρότη πληρώθηκε από το Καθεστώς Ενιαίας Ενίσχυσης, αφού είχε συμπληρώσει ορθά όλα τα έντυπα. Εντούτοις, αφού ο αγρότης έλαβε ενίσχυση ανεξάρτητα από το τι καλλιεργούσε, δεν υπάρχει υποχρέωση για τον Σουηδό αγρότη να ενημερώσει τις αρχές για το πως σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα φυτά κάνναβης!

9. Δωμάτια επικοινωνίας τύπου «Big Brother»

Στα πλαίσια της «ενημερωτικής» εκστρατείας για τις Ευρωεκλογές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έστειλε «Choice boxes» σε περιοδεία σε διάφορες πόλεις της ΕΕ, στα οποία οι ψηφοφόροι μπορούσαν να βιντεοσκοπήσουν ένα μήνυμα 20 δευτερολέπτων που θα μεταφερόταν σε αξιωματούχους και πολιτικούς στις Βρυξέλλες. Το κάθε κουτί κόστιζε περίπου €37,000.

8. Τα ανύπαρκτα Ιταλικά πορτοκάλια

Επτά Ιταλοί συνελήφθησαν αφού αποκαλύφθηκε ότι το 2002 είχαν αιτηθεί περισσότερα από €4 εκατομμύρια για παραγωγή χυμού πορτοκαλιού. Όπως φάνηκε δεν υπήρξε ποτέ ούτε χυμός, ούτε πορτοκάλια για να γίνει ο χυμός. Η σπείρα επικοινωνούσε με άνεργα άτομα και τα έπειθε να συμπληρώσουν διάφορα έντυπα με τα προσωπικά στοιχεία τους, υποσχόμενοι την μελλοντική εργοδότησή τους ως αντάλλαγμα. Αργότερα, η σπείρα χρησιμοποιούσε τα στοιχεία αυτά για παραποίηση πιστοποιητικών ιδιοκτησίας γης, χρησιμοποιώντας τα ονόματα και τα στοιχεία των ανέργων. Με αυτό τον τρόπο, η σπείρα των επτά έλαβε εκατομμύρια επιδοτήσεις από την ΕΕ.

7. €70,000 αγροτικές επιδοτήσεις για την Coca-Cola

Μεταξύ της 16ης Οκτωβρίου 2007 και της 15ης Οκτωβρίου 2008, η Coca-Cola έλαβε €70,000 από αγροτικές επιδοτήσεις της ΕΕ για το εργοστάσιο εμφιάλωσής της στο Λίσπερν της Βόρειας Ιρλανδίας.

6. Διαδικτυακό τηλεοπτικό κανάλι της ΕΕ με €60,000 την ώρα

Το διαδικτυακό τηλεοπτικό κανάλι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Europarl, κοστίζει στους φορολογούμενους περί τα €9 εκατομμύρια το χρόνο, και μέχρι σήμερα δεν έχει πλησιάσει ούτε στο ελάχιστο τις προβλέψεις τηλεθέασης (20-40 εκατομμύρια επισκέψεις ετήσια). Από την περίοδο έναρξής του στις 17 Σεπτεμβρίου 2008, μέχρι και τον Ιανουάριο 2009, μονάχα 120,000 τηλε-θεατές επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα οι περισσότεροι επισκέπτες ήταν την πρώτη εβδομάδα. Υπολογίζεται ότι το κανάλι κοστίζει €60,000 για κάθε ώρα μετάδοσης. Δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες για την τηλεθέαση. Σχετικά με τον προκαταρτικό προϋπολογισμό της ΕΕ για το 2010, το Κοινοβούλιο ψήφισε ότι «θα επιθυμούσε ωστόσο ορισμένες περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την “απόδοση” αυτής της επένδυσης ιδίως από πλευράς στατιστικών θεαματικότητας και μελλοντικών προοπτικών».

5. Χρηματοδοτήσεις σε 36,000 επιχειρήσεις φαντάσματα

Το Εθνικό Ινστιτούτο Επιχειρήσεων της Ισπανίας επιβεβαίωσε ότι 36,000 από τις 228,000 επιχειρήσεις που έλαβαν επιδοτήσεις από την FORCEM, ένα ίδρυμα στην Ισπανία που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, είναι ανύπαρκτες. Εκτιμάται ότι τουλάχιστον €100 εκατομμύρια από τα €600 εκατομμύρια που παρείχε η ΕΕ δόθηκαν σε επιχειρήσεις «φαντάσματα». Οι εταιρίες αιτούνταν χρήματα για μαθήματα εκπαίδευσης από το ίδρυμα αλλά, σύμφωνα με νομικές πηγές, μονάχα το 2001, ενώ χρηματοδοτήθηκαν 159,000 μαθήματα με 2 εκατομμύρια μαθητές, η πλειοψηφία τους δεν πραγματοποιήθηκε.

4. Μια Σουηδική «δυνητική πόλη» στο Second Life

Στις αρχές του 2009 η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Σουηδίας, Μάλμο, έλαβε από την ΕΕ το ποσό των €80,000 για να δημιουργήσει την δυνητική έκδοση της πόλης στο Second Life, ένα φανταστικό διαδικτυακό κόσμο ο οποίος κατοικείται από εικονικούς κατοίκους. Το έργο ήταν μια προσπάθεια να πλησιάσει τους νέους και θα απεικόνιζε τα πιο γνωστά κτίρια στο Μάλμο, την βιβλιοθήκη και το πανεπιστήμιο. Επιπρόσθετα, το έργο περιλάμβανε σχέδια για ένα δυνητικό γραφείο εξυπηρέτησης πολιτών, με το οποίο οι αξιωματούχοι της πόλης θα μπορούσαν να εργάζονται και να συναντώνται με τους κατοίκους του Μάλμο, που παράλληλα ήταν ενεργοί στο Second Life. Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των Μαλμογιανών που είναι ενεργοί στο Second Life θεωρείται πολύ μικρός. Τον Μάϊο 2009, το Μάλμο εγκαινίασε την δυνητική του πόλη, αλλά ο προϋπολογισμός είχε ήδη εξαντληθεί. Το έργο είχε δεχθεί σύσσωμα κριτική, αφού το Second Life δεν θεωρείται πλέον ως το μέλλον των κοινωνικών μέσων, ειδικά ανάμεσα στους νέους. Το έργο θα αξιολογηθεί τον Μάρτιο του 2010 και θα τερματιστεί εάν το δυνητικό Μάλμο δεν έχει αρκετούς επισκέπτες.

3. Αντικαπνιστές «υπερήρωες»: €72 εκ. ενάντια στο κάπνισμα, €293 εκ. για την ενίσχυσή του

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέλαβε μια «πρωτοποριακή διαδικτυακή εκστρατεία με κινούμενα σχέδια», που περιλαμβάνουν 12 βιντεάκια με φανταστικούς χαρακτήρες, τους Helpers, που βοηθούν διάφορους άλλους χαρακτήρες να σταματήσουν το κάπνισμα. Το πιλοτικό επεισόδιο εισήγαγε τους κεντρικούς χαρακτήρες και εξηγούσε πώς έτυχε να σμίξουν και να μεταμορφωθούν σε «αντικαπνιστές υπερήρωες». Αποτελεί μέρος της εκστρατείας κόστους €72 εκατομμυρίων με τίτλο «HELP Για μια ζωή χωρίς τσιγάρο», η οποία περιλαμβάνει την περιοδεία σε 25 Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες μιας γιγάντιας φουσκωτής κατασκευής, καθώς και την διαφήμισή του HELP στην τηλεόραση και στο σινεμά. Την ίδια στιγμή, η ΕΕ εξακολουθεί να επιδοτεί τους αγρότες καπνού στην Ευρώπη με €293 εκατομμύρια τον χρόνο, μετά από τις ψήφους των Ευρωβουλευτών τον Μάιο του 2008.

2. Εκστρατεία 2.3 εκατομμυρίων στην MTV

Με τις ευρωεκλογές του Ιουνίου 2009 να πλησιάζουν η Επίτροπος Διοργανωτικών Σχέσεων και Επικοινωνιακής Πολιτικής, Margot Wall strom, ανακοίνωσε την έναρξη εκστρατείας που θα στόχευε στις ηλικίες 18-24 ετών, με σκοπό την αύξηση της εκλογικής συμμετοχής. Η εκστρατεία των €2.3 εκατομμυρίων, μέσω του μουσικού καναλιού MTV, έφτασε στο ζενίθ της τις 30 Απριλίου, με την συγκέντρωση νέων από τις Ευρωπαϊκές πόλεις για να φωνάξουν «Ευρώπη, μπορείς να μας ακούσεις;» Οι καλλιτέχνες που πλαισίωναν την φωνή ήταν το συγκρότημα Depeche Mode και ο Ιταλός τραγουδιστής Tiziano Ferro. Η προσέλευση στις εκλογές ήταν η πιο χαμηλή από ποτέ, με 43%.

1. Η προσφορά στον πίνακα ανακοινώσεων

Το 2008, το Σλοβακικό Υπουργείο Κατασκευαστικών Έργων, με Υπουργό τον Marian Janusev του κόμματος SNS, ανακοίνωσε μια προσφορά πολλών εκατομμυρίων ευρώ για «τεχνική υποστήριξη» της κατανομής των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, συμπεριλαμβανομένης της σχεδίασης λογοτύπων για τους οργανισμούς που δίδουν επιδοτήσεις και της διαφημιστικής εκστρατείας. Η ανακοίνωση της προσφοράς όμως, αναρτήθηκε μονάχα σε ένα πίνακα ανακοινώσεων στον διάδρομο του Υπουργείου, πίσω από μια κλειδωμένη πόρτα στην οποία το κοινό δεν έχει πρόσβαση. Το συμβόλαιο, ύψους €120 εκατομμυρίων, δόθηκε σε συνεργασία δύο εταιριών, οι οποίες έχουν στενούς δεσμούς με τον πρόεδρο του κόμματος SNS Jan Slota. Το σκάνδαλο κόστισε στον Janusev την υπουργική θέση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε διερεύνηση των κατηγοριών.

One Comment

  1. Κατασκευή ιστοσελίδων
    25 Φεβρουαρίου 2013 19:14

    Οπότε οι «καλές» πρακτικές δεν έχουν περιοριστεί μόνο σε Ελληνικό επίπεδο.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>