Γράφει: ,

Συνέντευξη: «Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι πλούτος για τον τόπο»

Ουράνιος Μ. Ιωαννίδης, Επίτ. Καθηγητής, πρώην Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, Πρόεδρος της Διαρκούς Συνόδου Ιδιωτικών Πανεπιστημίων Κύπρου, Αντιπρόεδρος και Προεδρεύων του Συμβουλίου του Πανεπιστημίου Frederick.

στον Μιχάλη Κοντό

 

Ο κ. Ουράνιος Ιωαννίδης μας μιλά για τα προβλήματα και τις προοπτικές των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Κύπρο, καθώς επίσης και για την σχέση πολιτείας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Πώς αξιολογείτε την μέχρι σήμερα λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων; Σε ποιες προκλήσεις πιστεύετε ότι έχουν ανταποκριθεί θετικά και ποια προβλήματα παραμένουν άλυτα;

Μια αντικειμενική και αυστηρή αξιολόγηση της μέχρι τώρα (3ος χρόνος) λειτουργίας των ιδιωτικών πανεπιστημίων αβίαστα οδηγεί στην αποτίμηση ότι η ίδρυση και λειτουργία τους ήταν αναγκαία και αποδείχτηκε καταλυτική στην δραστική μείωση της εκπαιδευτικής μετανάστευσης, στην προσέλκυση ακαδημαϊκών και από το εξωτερικό, στην συμπλήρωση του όλου χώρου της τριτοβάθμιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και στην αποδοχή τους από την κυπριακή κοινωνία και την αγορά εργασίας της Κύπρου.

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν ανταποκριθεί θετικά ξεπερνώντας και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις στο να καλύψουν τους σκοπούς και τους στόχους της ίδρυσής τους και κύρια στο να καταστούν πόλος έλξης για άριστους φοιτητές, να διασφαλίσουν ποιότητα σπουδών, να αναβαθμίσουν εγκαταστάσεις και εξοπλισμούς και να εναρμονισθούν στα ζητούμενα της σύγχρονης πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ιδιαίτερα της ευρωπαϊκής.

Τα προβλήματα που παραμένουν άλυτα είναι σε ό,τι αφορά στην ευθύνη των ιδιωτικών πανεπιστημίων η μη εξασφάλιση του ECTS Label από την ΕΕ, πράγμα που ήδη πέτυχαν 60 Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια μεταξύ των οποίων και νέα και ιδιωτικά, η ελάχιστη συμμετοχή φοιτητών τους σε ανταλλαγές με άλλα πανεπιστήμια, όπως βέβαια και των ακαδημαϊκών τους, και η έλλειψη πρωτογενούς βασικής έρευνας, σε αντίθεση με την αυξημένη εφαρμοσμένη έρευνα στην οποία και διακρίνονται. Υστερούν ακόμα στην συγγραφή διδακτικών και άλλων βιβλίων των δικών τους ακαδημαϊκών και στην προβολή του έργου τους, τόσο διδακτικού όσο και ερευνητικού.

Προβλήματα άλυτα όμως παραμένουν χωρίς η ευθύνη να ανήκει στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Πρώτο τέτοιο πρόβλημα η μη αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων της Κύπρου από το ΔΟΑΤΑΠ, αφενός γιατί δεν υπογράφτηκε η από τριετίας διακρατική συμφωνία με την Ελλάδα και αφετέρου γιατί δεν δόθηκε ακόμα η έγκριση για διδακτορικές σπουδές από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Τούτο είναι τροχοπέδη στην προσέλκυση φοιτητών από την Ελλάδα. Δεύτερο μέγα και άλυτο πρόβλημα είναι η μη εναρμόνιση της Κυπριακής νομοθεσίας με το ευρωπαϊκό κεκτημένο και ιδιαίτερα με την οδηγία υποχρεωτικής εφαρμογής 36/2005 και η απαγόρευση, παρά πάσαν λογική και νόμο, των διεθνών συνεργατών των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Τρίτο και μένω μέχρι εδώ, γιατί ο κατάλογος είναι ανεξάντλητος, είναι η μη έγκριση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια να προσφέρουν εναλλακτικές μορφές μάθησης που τα κρατεί καθηλωμένα σε μια παρελθούσα εποχή.

Πώς κρίνετε την στάση της Κυβέρνησης απέναντι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια;

Η πολιτεία και όχι μόνο η Κυβέρνηση -και αναφέρομαι και στην Βουλή και στα κόμματα και σε θεσμούς όπως το SOLVIT- δεν έχουν συνειδητοποιήσει ή δεν θέλουν να συνειδητοποιήσουν ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση στο πλαίσιο της ΕΕ και στην προσπάθειά της να γίνει ανταγωνιστική εκείνης των ΗΠΑ έχει μπει σε νέα εποχή. Απόδειξη το ότι εναρμονιστικές νομοθεσίες όπως η 36/2005 δεν ενσωματώνονται στο κυπριακό δίκαιο εδώ και τέσσερα χρόνια και αγνοούνται ως να μην είμαστε χώρα μέλος της ΕΕ. Απόδειξη ακόμα συνιστά ο τρόπος χειρισμού πληροφοριών που ζητούνται για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια από άλλες χώρες μέλη της ΕΕ.

Η πολιτεία δεν συνειδητοποιεί ότι η ποιοτική ανάπτυξη των ιδιωτικών πανεπιστημίων απαμβλύνει το πρόβλημα της φοιτητικής μετανάστευσης καθοριστικά, ανοίγει πόρτες για επαναπατρισμό πετυχημένων συμπατριωτών μας, ερευνητών και καθηγητών, απαλάσσει την πολιτεία από δαπάνες που ούτως ή άλλως δεν μπορεί να επωμισθεί, αναβαθμίζει την πνευματική και πολιτιστική ζωή της Κύπρου, μορφώνει και όχι απλά εκπαιδεύει την κοινωνία και είναι η μόνη δυνατότητα για να γίνει η Κύπρος διεθνές περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Όταν με το καλό αφαιρεθούν, που αργά ή γρήγορα θέλοντας και μη θα γίνει, οι χειροπέδες και οι ποδοπέδες από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, τότε και μόνο τότε θα αποδειχθούν πλούτος για τον τόπο και ισότιμος αξιόπιστος εταίρος της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Για να είμαστε όμως δίκαιοι πρέπει να τονίσουμε ότι, ενώ τα εκπαιδευτικά προβλήματα παραμένουν άλυτα για τους λόγους που προανέφερα, έχουν γίνει γενναία βήματα στην κοινωνική προσέγγιση των προβλημάτων των φοιτητών. Το φοιτητικό πακέτο που δόθηκε φέτος για τους μη προνομιούχους εξ” αυτών μπορεί να φτάσει και στα 4200ευρώ ετησίως για τον δικαιούχο φοιτητή, που συμπληρώνει την φοιτητική χορηγία των 2550 ευρώ που παίρνουν όλοι.

Πώς κρίνετε την πρόσφατη ενέργεια της Κυβέρνησης να αντικαταστήσει την Διοικούσα Επιτροπή του Ανοικτού Πανεπιστημίου;

Την κρίνω άστοχη και αδικαιολόγητη. Ο νόμος ίδρυσης του Ανοικτού Πανεπιστημίου καθορίζει ρητώς πότε η διοικούσα παραδίδει. Αντικατάσταση θα μπορούσε να επιδιωχθεί μόνον αν τεκμηριωνόταν αναντίλεκτα η αποτυχία της. Τα γεγονότα όμως δεν δείχνουν κάτι τέτοιο.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν πολιτικές παρεμβάσεις στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ;

Δεν πιστεύω ότι τα πανεπιστήμια δρούν σε άλλη χώρα ενώ εδρεύουν στην Κύπρο, όπου οι πολιτικές παρεμβάσεις είναι αναντίλεκτες σε όλους τους τομείς. Αν παντού υπάρχουν, γιατί να μην υπάρχουν και στα κρατικά πανεπιστήμια;

Δεν έχει λοιπόν σημασία τι πιστεύω εγώ ή οποιοσδήποτε άλλος. Σημασία έχει τι καθημερινά καταγγέλλεται μεταξύ των πανεπιστημιακών, των Συμβουλίων ή των Διοικουσών Επιτροπών τους για τα τεκταινόμενα. Και για να μην αφήνουμε τα πράγματα μετέωρα, υπενθυμίζω τα όσα λέχθηκαν και λέγονται και άδονται, όχι ανά τους οδούς και τας ρύμας αλλά από επίσημα θεσμικά βήματα, Βουλή, Δικαστήρια, Συμβούλια για αντικαταστάσεις, ανακλήσεις εκλογών ή διορισμούς.

Είναι εφικτός ο στόχος να γίνει η Κύπρος διεθνές κέντρο παροχής ποιοτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

Ανεπιφύλακτα ΝΑΙ. Υπό τις προϋποθέσεις που ήδη σημείωσα στις προηγούμενες απαντήσεις μου.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>