Γράφει: ,

Συνέντευξη Nίκου Τορναρίτη: «Πιστεύω στην πραγματική αυτονομία των πανεπιστημίων»

Νίκος Τορναρίτης, Πρόεδρος Επιτροπής Παιδείας της Βουλής

στον Μιχάλη Κοντό

Η συζήτησή μας με τον Βουλευτή Νίκο Τορναρίτη ανέδειξε μια σειρά από σοβαρά θεσμικά ζητήματα που αφορούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με κορυφαίο την σχέση τους με τον πολιτικό κόσμο. Θίγεται επίσης το ζήτημα του νέου νομοσχεδίου για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ως επίσης και η σχέση ιδιωτικών και δημοσίων πανεπιστημίων.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση του νομοσχεδίου για την αλλαγή του νόμου που διέπει το Ανοικτό Πανεπιστήμιο;

Το νομοσχέδιο βρίσκεται στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, έχει συζητηθεί στις 3 Νοεμβρίου και συζητήθηκε και κατ” άρθρο στις 10 Νοεμβρίου 2009. Κατά την δεύτερη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν έντονες απόψεις και αντιδράσεις από το διοικητικό και διδακτικό προσωπικό σε ορισμένα σημεία και έτσι αναμένουμε να έρθει το Υπουργείο Παιδείας με τροποποιήσεις για να προχωρήσουμε στην συζήτηση. Ελπίζω να έχουμε θετικές εξελίξεις το συντομότερο δυνατό.

Ποια τα νεώτερα σε σχέση με το αναμενόμενο νομοσχέδιο ρύθμισης των διδάκτρων των ιδιωτικών πανεπιστημίων;

Έχει αρχίσει η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου, πραγματοποιήθηκαν δύο συνεδρίες μέχρι σήμερα. Έγιναν οι τοποθετήσεις κατά άρθρο από όλους τους προσκεκλημένους της Επιτροπής Παιδείας. Κατά τις συνεδριάσεις οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών πανεπιστημίων ενημέρωσαν την Επιτροπή ότι τόσο οι επιβαρύνσεις όσο και το ύψος των διδάκτρων και των αυξήσεών τους έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο όταν άρχιζε η λειτουργία τους και έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο. Σχετικό σημείωμα κατατέθηκε από το Υπουργείο Παιδείας όπου σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς των ιδιωτικών πανεπιστημίων φαίνεται ότι η αύξηση των δαπανών είναι πολύ μεγαλύτερη από την αύξηση των διδάκτρων. Οι εκπρόσωποι των φοιτητών διαμαρτυρήθηκαν όχι μόνο για το ύψος των διδάκτρων, αλλά και για άλλες οικονομικές επιβαρύνσεις που δέχονται, όπως τα τέλη για εγγραφή, τέλη για χρήση αθλητικών εγκαταστάσεων κ.τ.λ. Θα έλεγα ότι η Κυβέρνηση ή θα πρέπει να ενισχύσει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, να τους δώσει κίνητρα για να μειωθούν οι δαπάνες τους και έτσι να μειωθούν και τα δίδακτρα ή να αυξήσει την φοιτητική χορηγία, η οποία παραμένει χωρίς καμία αύξηση από το 1999. Η ρύθμιση μόνο με τον νόμο δεν θα βοηθήσει να μειωθούν τα δίδακτρα, απλά θα περιορίσει κατά κάποιο τρόπο την ανεξέλεγκτη αύξησή τους. Χρειάζεται συνδυασμός απο-φάσεων.

Πώς σχολιάζετε τις παρεμβάσεις του κυβερνώντος κόμματος στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με αφορμή κυρίως την υπόθεση της αντικατάστασης λέκτορα του Τμήματος Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κύπρου;

Η Κύπρος χρειάστηκε περισσότερα από 30 χρόνια ανεξάρτητου βίου για να αποκτήσει πανεπιστήμιο. Όμως, 15 χρόνια μετά την δημιουργία του, η ηγεσία του ΑΚΕΛ αδυνατεί να συνειδητοποιήσει ότι ο χώρος του πανεπιστημίου δεν είναι όπως ένας ημικρατικός οργανισμός, τον οποίον θεωρεί καθήκον της να ελέγχει. Άλλο τα διοικητικά συμβούλια ημικρατικών οργανισμών και άλλο το συμβούλιο του πανεπιστημίου. Η ποιοτική διαφορά είναι σαφής και καλώ όλους να προσαρμοστούν στις ιδρυτικές διατάξεις του Πανεπιστημίου. Οι παρεμβάσεις υποβαθμίζουν το ακαδημαϊκό έργο. Το ακαδημαϊκό προσωπικό θέλω να κρίνεται από τα ακαδημαϊκά του προσόντα, την επιστημονική του επάρκειά και να μην έχουμε κομματικές πλάτες σε ακαδημαϊκές υποθέσεις…

Η κρίση αυτή ξέσπασε εξαιτίας των χειρισμών των διορισμένων από το ΑΚΕΛ μελών του συμβουλίου του πανεπιστημίου…

Εμείς από τον χώρο της πολιτικής οφείλουμε να δώσουμε στο πανεπιστήμιο τα μέσα να μεγαλώσει και να ωριμάσει, να αφήσουμε το πανεπιστήμιο στα πλαίσια της παγκόσμιας αναγνωρισμένης αυτοδιοίκησής του να εφαρμόσει διεθνώς αποδεκτά ακαδημαϊκά κριτήρια για τις εκλογές του, χωρίς παρεμβάσεις και παρατυπίες. Αυτό μετρά για μένα, αυτό είναι το κριτήριο για την δική μου πολιτική δράση.

Πώς κρίνετε την εχθρική στάση του Υπουργού Παιδείας και του ΑΚΕΛ απέναντι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Κατά πόσον αυτή υπονομεύει την ανάπτυξη ποιοτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο;

Προσωπικά δεν κατανοώ την στάση του Υπουργού αλλά και του ΑΚΕΛ απέναντι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Προφανώς υπηρετούν κάποιες ξεπερασμένες αντιλήψεις. Νομίζω ότι έτσι δεν υπηρε-τούνται τα καλώς νοούμενα συμφέροντα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο. Η παιδεία χρειάζεται ισχυρή στήριξη από το κράτος, να ανοίγει δρόμους και αυτό γίνεται τόσο από το κρατικό όσο και από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτό που χρειάζεται είναι οι καθαρές συνεννοήσεις ανάμεσα στο Υπουργείο και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Έτσι μπορούν να επιλυθούν τα προβλήματα.

Είναι ανταγωνιστική η σχέση δημοσίου και ιδιωτικού πανεπιστημίου;

Το δίλημμα αυτό για μένα δεν υπάρχει. Δέστε για παράδειγμα πόσο συγκλίνουν σε θέσεις και προσεγγίσεις οι επικεφαλής των δημοσίων και των ιδιωτικών πανεπιστημίων όταν πρόκειται για ζητήματα περικοπών στις δαπάνες για την έρευνα, ή όταν πρόκειται για την ουσιαστική αναβάθμιση του τόπου ως εκπαιδευτικού κέντρου. Η παγκόσμια εμπειρία λέει κάτι πολύ σαφές: Η συνεργασία, ο ανταγωνισμός κρατικού-ιδιωτικού, ο συναγωνισμός συμπληρώνει το ένα το άλλο, βοηθούν στην βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Αυτό οφείλουμε να κάνουμε και στην Κύπρο. Να μην απαντάμε σε ψεύτικα διλήμματα, αλλά να θέσουμε σε εφαρμογή σχέδια και προγράμματα για να κάνουμε την Κύπρο Περιφερειακό Κέντρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε μόνο με συνέργιες που θα δυναμώσουν κοινές αγωνίες και κοινές επιδιώξεις. Παρακολουθήστε την παγκόσμια εμπειρία, αυτό διδάσκει και αυτό πρέπει να αξιοποιήσουμε…

Μέχρι ποιου βαθμού πιστεύετε ότι δικαιολογείται η παρέμβαση των πολιτικών κομμάτων στα πανεπιστήμια;

Η πολιτική ηγεσία δημιουργεί το πλαίσιο, η πολιτεία βάζει τα θεμέλια, πότε και πώς προχωράμε. Από εκεί και ύστερα το λόγο έχουν τα πανεπιστήμια, οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, τα εκλεγμένα όργανα, οι σχολές, η Διοικούσα Επιτροπή. Πιστεύω στην πραγματική αυτονομία του πανεπιστημίου, πιστεύω στην αδέσμευτη επιστημονική έρευνα, που έτσι συμβάλλει στην διακίνηση των ιδεών και την πρόοδο της κοινωνίας. Όπως καλά γνωρίζουμε η ακαδημαϊκή ελευθερία συγκρούεται με την αντίληψη ότι το πανεπιστήμιο είναι χώρος για κομματική γυμναστική…

Πιστεύετε στην έννοια της μεταρρύθμισης;

Πιστεύω στην διαρκή αλλαγή των πραγμάτων, γιατί αυτή είναι η φύση τους. Αυτό συμβαίνει κατ” εξοχή στο χώρο της Παιδείας όπου ιδέες, προγράμματα και άνθρωποι διαπλέκονται σε ένα διαρκή αγώνα για την μόρφωση, την καλλιέργεια, την πρόοδο των ανθρώπων. Η παράδοση μας κρατά ζωντανούς. Η μεταρρύθμιση δίνει ποιότητα στην ανθρώπινη αξία. Υποστηρίζω την διαρκή μεταρρύθμιση γιατί η ζωή εξελίσσεται και εμείς χρειάζεται να προσαρμοζόμαστε σε διαρκώς και νέες συνθήκες. Άλλωστε η έννοια της αλλαγής, της μεταρρύθμισης, είναι πνευματικό παιδί του αρχαιοελληνικού πνεύματος. Ο Ηράκλειτος το καθιέρωσε ως παγκόσμια πνευματική αξία.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>