Εκδοτικό Σημείωμα

Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην μαρτυρική Κύπρο. Ο Κύπριος πολίτης βιώνει ένα πρωτοφανές καθεστώς ανασφάλειας, οφειλόμενο σε πολιτικά ελλείμματα, αυταρχικές και αυθαίρετες συμπεριφορές και πράξεις καταπίεσης της ελευθερίας του λόγου.

Όταν ακόμα και ένα πρόσωπο θεωρητικά ήπιων τόνων, όπως ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, μεταβάλλεται στον απόλυτο πρωταγωνιστή της καθεστωτικής συνωμοσιολογίας, η «περιρρέουσα ατμόσφαιρα» αποκτά νέα δυναμική. Όταν ο πολίτης ακούει άναυδος τον Γενικό Γραμματέα του ΑΚΕΛ να «καταγγέλλει» ότι blogs και σατιρικές εφημερίδες επιδιώκουν την «φυσική εξόντωση του Προέδρου» και ότι συνωμοτικά κέντρα συνεδριάζουν με σκοπό να ανατρέψουν την ενότητα στο εσωτερικό μέτωπο, διερωτάται κανείς πού ζούμε.

Οι επιπόλαιες ατάκες του Άντρου Κυπριανού εμφανώς αποσκοπούν στο να προκαλέσουν συμπάθεια προς τον Πρόεδρο Χριστόφια και στο να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη από τις συνεχιζόμενες γκάφες του κυβερνητικού στρατοπέδου. Εντούτοις, η χρονική στιγμή κατά την οποία οι επιπολαιότητες αυτές ξεστομίζονται είναι ιδιαίτερη: Τους τελευταίους μήνες η κοινή γνώμη συγκλονίστηκε από την αποτρόπαια κλοπή του λειψάνου του αποβιώσαντος τέως Προέδρου Τάσσου Παπαδόπουλου, μιας πράξης που δεν έχει προηγούμενη στην κυπριακή ιστορία. Ακολούθως, η κοινή γνώμη συγκλονίστηκε από την δολοφονία ενός νέου και ικανού ανθρώπου, του Άντη Χατζηκωστή, διευθυντή του Συγκροτήματος Δίας, μιας δολοφονίας που ενέτεινε το αίσθημα ανασφάλειας του μέσου Κύπριου.

Όταν ο Γενικός Γραμματέας του κυβερνώντος κόμματος αναφέρεται σε προσπάθειες για «φυσική εξόντωση» του Προέδρου σε μια περίοδο κατά την οποία η κοινή γνώμη είναι συγκλονισμένη και ανασφαλής, αυτό συνεπάγεται ότι έχει χαθεί το μέτρο ή ότι χρησιμοποιούνται μέθοδοι προπαγάνδας από τις οποίες είχαμε πιστέψει ότι είχαμε πλέον ως κοινωνία οριστικά απαλλαγεί. Μάλιστα οι συλλήψεις πολιτών, οι οποίοι διαδήλωναν εναντίον του Προέδρου της Δημοκρατίας και οι υπέρμετρα ευαίσθητες αντιδράσεις της Κυβέρνησης απέναντι σε ενέργειες όπως η εκστόμιση συνθημάτων, φανερώνουν μια σαφή πρόθεση αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης. Παρόμοια προσπάθεια αποπροσανατολισμού είχαμε βιώσει και πριν από μερικούς μήνες όταν ο Σύμβουλος του Προέδρου Τουμάζος Τσελεπής αποχώρησε από το στούντιο του Αντένα, θεωρώντας ότι προσβλήθηκε από τους δικηγόρους συνομιλητές του. Την αποχώρηση Τσελεπή ακολούθησε μια, πρωτοφανής και πάλι για τα κυπριακά δεδομένα, προσπάθεια αναγόρευσής του σε «ιερή αγελάδα», την οποία ανέντιμα είχαν πλήξει οι συνομιλητές του, οι οποίοι έτυχαν επίθεσης μέσω ανακοινώσεων από το κυβερνών κόμμα και τις ελεγχόμενες από αυτό εφημερίδες.

Πώς να μην αισθάνεται ανασφάλεια ο Κύπριος πολίτης όταν υπάρχουν καταγγελίες ότι τα τηλέφωνα Κυπρίων παρακολουθούνται από την ΚΥΠ, εν γνώσει των κυβερνητικών μηχανισμών; Πώς να μην αισθάνεται ανασφάλεια όταν προσκείμενες στον κυβερνητικό μηχανισμό εφημερίδες προβαίνουν σε απρόκλητες επιθέσεις κατά Κυπρίων πολιτικών τους οποίους θεωρούν ως αρνητικούς προς τα συμφέροντά τους; Πώς να μην αισθάνεται ανασφάλεια όταν γνωστή εφημερίδα είχε την απίστευτη έμπνευση να προβεί σε δημοσκόπηση στο διαδίκτυο, με σκοπό να ανακαλύψει κατά πόσο η οικογένεια Παπαδόπουλου είχε κλέψει η ίδια το λείψανο του αποβιώσαντος Προέδρου, φήμη την οποία επιτήδειοι είχαν φροντίσει να διαδώσουν;

Κυβερνητικές εφημερίδες προβαίνουν διαρκώς τον τελευταίο καιρό σε επανάληψη της συνωμοσιολογίας περί μυστικής οργάνωσης απορριπτικών που έχουν ως σκοπό να πλήξουν τον Πρόεδρο και τις διαπραγματεύσεις. Σε αυτή την μυστική οργάνωση υποτίθεται ότι συμμετέχουν πολιτικά πρόσωπα από όλο το φάσμα της κυπριακής πολιτικής σκηνής, καθώς και πολιτικά πρόσωπα και προσωπικότητες από την Ελλάδα. Η συνταγή συνοδεύεται με απανωτές διαμαρτυρίες του Προέδρου περί προσώπων που επιδιώκουν να πλήξουν την (ανύπαρκτη) ενότητα στο εσωτερικό μέτωπο, μια ενότητα την οποία πρώτος βομβαρδίζει καθημερινά με την συμπεριφορά του ο Πρόεδρος. Λίγο πολύ όσοι διαφωνούν με τον Πρόεδρο στιγματίζονται ως συνωμότες, κατά την κλασική προπαγανδιστική λογική: «Ρίξε λάσπη, κάτι θα μείνει».