Γράφει:

Σχέδιο επιδότησης εγκλωβισμένων με μυρωδιά αναγνώρισης

Η Υπηρεσία Ανθρωπιστικών θεμάτων προκήρυξε στις 24/2/2010 σχέδιο παροχής οικονομικής ενίσχυσης των εγκλωβισμένων Ε/κ και Μαρωνιτών για επενδύσεις στις γεωργικές και κτηνοτροφικές τους εκμεταλλεύσεις. Το μέτρο αυτό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, προέκυψε μετά από οδηγίες του Προεδρικού και προωθήθηκε ως εξαιρετικά επείγον. Η Σύγχρονη Άποψη παρακολούθησε το θέμα από τα αρχικά του στάδια και αναφέρθηκε σε αυτό πριν ακόμα ληφθούν αποφάσεις (βλ. Τεύχος Ιανουαρίου 2009, σελ. 10). Ξεκαθαρίζουμε εξ’ αρχής ότι θεωρούμε την στήριξη των εγκλωβισμένων μας με κάθε τρόπο ως υποχρέωση της πολιτείας, ωστόσο μελετώντας το συγκεκριμένο σχέδιο εντοπίζουμε σειρά άστοχων ενεργειών που οδηγούν στην αναγνώριση του ψευδοκράτους, αλλά σε πιθανή διασπάθιση του δημόσιου χρήματος.

Σύμφωνα με το σχέδιο προβλέπεται επιδότηση τουλάχιστον 50% του κόστους για αγορά μηχανημάτων και βελτίωση των γεωργικών υποστατικών των αιτητών που δραστηριοποιούνται στα κατεχόμενα. Το πρόβλημα δημιουργείται από το γεγονός της αδυναμίας άσκησης αποτελεσματικού ελέγχου από μέρους του κράτους στις περιοχές αυτές. Πώς θα γίνεται λοιπόν ο έλεγχος;

Σύμφωνα με τον οδηγό οι αιτήσεις που θα υποβάλλονται θα βεβαιώνονται για την ορθότητά τους από τον πρόεδρο και τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου της κοινότητας όπου βρίσκεται η αγροτική εκμετάλλευση. Διευκρινίζεται δε ότι οι αιτήσεις που δεν θα υπογράφονται από όλα τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου δεν θα γίνονται αποδεκτές και δεν θα λαμβάνονται υπόψη για πληρωμή. Με τον τρόπο αυτό συγκεκριμένα άτομα αποκτούν δικαιοδοσίες έγκρισης για την καταβολή δημοσίου χρήματος χωρίς καμιά προηγούμενη κατάρτιση, εξειδίκευση στην εν λόγω εργασία (δηλαδή στην αναγνώριση και πιστοποίηση ύπαρξης και ορθής λειτουργίας εκατοντάδων διαφορετικού τύπου μηχανημάτων για διαφορετικές καλλιέργειες και βελτιώσεων σε υποστατικά). Ακόμη όμως και αν θεωρήσουμε ότι τα άτομα αυτά μπορούν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία να ασκήσουν καθήκοντα γεωπόνου, μηχανολόγου, πολιτικού μηχανικού, αρχιτέκτονα ή εργολάβου δημιουργείται μια σχέση εξάρτησης των απλών αιτητών από όλα τα μέλη του κοινοτικού συμβουλίου της περιοχής τους, των οποίων φυσικά το ήθος και η εντιμότητα δεν ελέγχθηκε από την Υπηρεσία Ανθρωπιστικών Θεμάτων πριν τους δώσει τα υπερπρονόμια αυτά.

Το πιο σοβαρό όμως πρόβλημα που προκύπτει είναι άλλο: Το Σχέδιο αναφέρει ότι τα τιμολόγια/αποδείξεις θα πρέπει να είναι καθαρογραμμένα, κυρίως δε οι ημερομηνίες τους. Για να γίνει η καταβολή της ενίσχυσης θα πρέπει τα τιμολόγια που υποβάλλονται να έχουν απαραίτητα εξοφληθεί και οι σχετικές αποδείξεις πληρωμής να υποβάλλονται με την υποβολή των τιμολογίων. Από που θα προέρχονται αυτά τα τιμολόγια και οι αποδείξεις, τα οποία προφανώς η Κυπριακή Δημοκρατία θα αναγνωρίζει ως νόμιμα, ώστε ακολούθως να καταβάλει την ενίσχυση;

Προφανώς οι επενδύσεις και ιδιαίτερα οι κατασκευές και βελτιώσεις των υποστατικών θα γίνονται από προμηθευτές και εργολάβους στα κατεχόμενα αφού το σχέδιο πουθενά δεν αναφέρει ότι τα μηχανήματα θα πρέπει να αγοράζονται από τις ελεύθερες περιοχές. Από την άλλη, η Κυπριακή Δημοκρατία προτού προβεί σε πληρωμές θα βεβαιώνεται για την νομιμότητα των αποδείξεων και τιμολογίων, δηλαδή κατά πόσο η απόδειξη δεν είναι εικονική δηλαδή κατά πόσο θα υποβληθεί “νόμιμα” στο ψευδοκράτος ως έσοδα της εταιρείας και θα υποβληθεί όπως πρέπει στο “ΦΠΑ” του κατοχικού καθεστώτος.

Ο καθένας λοιπόν αντιλαμβάνεται τους σοβαρότατους κινδύνους διασπάθισης δημόσιου χρήματος αλλά κυρίως, για πρώτη φορά, την τόσο άμεση αναγνώριση των δομών του ψευδοκράτους. Η Κυβέρνηση θα πρέπει άμεσα να αποσύρει το μέτρο αυτό και να εξεύρει άλλους τρόπους στήριξης των εγκλωβισμένων μας. Προφανώς υπάρχουν δεκάδες τρόποι να στηριχθούν χωρίς τέτοιου είδους πειραματισμούς.

Σχολιάστε

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>